#11 – Bali – I tiden hvor vi lengter etter bedre tider.

Di siste uken har vi alle levd i en boble hvor det meste av livet vårt handler om koronaviruset – Convid 19. Vi holder oss hjemme og begveger du deg ut døra skal du se langt etter naboer som er ute samtidig som deg. Tiltakene som er satt i kraft av regjeringen ser jo ut til å virke på sitt vis, men de fleste av oss lengter nok etter å kunne leve livene slik vi gjorde før.

På Bali var dette ikke ett så stor tema da jeg merket lite til viruset mens jeg var der. Men enkelte jeg snakket med fortalt meg at de satte ut Canang Sari på gatene og strendene. De tror at ved å ofre disse til høyre makter vil det bringe god lykke tilbake til dem selv.

Canang Sari

Offergavene er en viktig del av balineserne daglige liv, både i og utenfor templene. Hver morgen og ettermiddag dekkes strender, fortau, kontorer og restauranter av de fargerike små canang sari; stråkuver med fargerike offergaver til en av gudene. Selv om Bali er pålagt monoteisme, har hver hinduistiske familie sine egne tradisjoner med hvilken av gudene det ofres til. Denne guden bringer budskapet videre til den ene store skaperen.

Canang Sari er normalt fylt opp med fargerike blomster. Fargene på blomstene er hvite, røde, gule, blå eller grønne. Disse fargene er ikke valgt tilfeldig; de har forskjellig betydning og er plassert i bestemte retninger.

  • Hvitfargede blomster som peker mot øst som et symbol på Iswara. Iswara blir sett på som en av de primære formene for Gud. Han er også kjent som Shiva eller Mahadeva.
  • Rødfargede blomster som peker mot sør som et symbol på Brahma. Brahma blir ofte referert til som stamfaren eller storfaren til alle mennesker. Brahmā er tradisjonelt avbildet med fire hoder, fire ansikter og fire armer. I motsetning til de fleste andre hindu-guder, holder Brahmā ingen våpen. Han holder et septer, en bok, en streng med bønnekuler og Vedaene.
  • Gulfargede blomster som peker mot vest som et symbol på Mahadeva. Mahadeva betyr “Stor gud”. De viktigste ikonografiske egenskapene til Mahadeva eller Shiva er det tredje øye på pannen, slangen Vasuki rundt nakken hans, den halvmåne som pryder, den hellige elven Ganga som strømmer fra det mattete håret, Trishula som hans våpen og Damaru som sitt instrument.
  • Blå eller grønnfargede blomster som peker mot nord som et symbol på Vishnu. Visnu er tenkt som “Bevareren” i Trimurti, guddommens hinduiske treenighet. Han er avbildet som et blått vesen, og holder en Padma (lotusblomst) i nedre venstre hånd, Kaumodaki gada (mace) i nedre høyre hånd, Panchajanya shankha (conch) i øvre venstre hånd og diskusvåpenet Sudarshana Chakra i øvre høyre hånd.

Hvis du ser Canang Sari på bakken når du går rundt i gaten, må du ikke gå over eller tråkke på den. Om du gjør det anses du da for å ikke respektere kulturen og religionen.

Dette gjelder spesielt de med røkelse som fortsatt brenner.

Om du selv tror eller ikke skal jeg ikke si noe på. Selv tror jeg på noe større enn oss selv, men usikker på akkurat dette med guder. Men allikevel synes jeg at tanken bak disse er ganske så fine og det kan uansett ikke skade.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg