Annie danse skjørt

Har fra før strikket Annie hals og lue fra Klompelompe. Hun som mottok dette syntes mønsteret på dette var så nydelig og lurte på om jeg kunne strikke ett skjørt med det også. Klompelompe har selv ingen skjørt som svinger ut litt med dette mønsteret, derfor ble det til at jeg laget mitt eget med inspirasjon fra dette mønsteret. Mønsteret finner dere i denne boken;

Skjørtet er strikket i merinoull i samme farge som halsen og luen er strikket i og fargen heter mørk pudderosa med nr, 4344. Selve skjørtet er strikket på pinne nr. 4 og så har jeg brukt trådsnella mi på selve snoren til knyting i livet. Jeg lagde den i en litt lysere farge for å få en liten kontrast på selve skjørte, snoren er i fargen pudderrosa med nr. 4032.


Skjørtet er laget etter inspirasjon fra en shorts på selve maskeantall i livet og ett danseskjørt for selve lengden på skjørtet. Størrelsen ble til slutt ca. 2 – 4 år.

Utsyr;

  • 2 nøster til selve skjørtet.
  • En liten rest til å lage snor med.
  • Rundpinne 4.
  • Trådsnelle.

Oppskrift;

  • Maskeantallet er 126.
  • Strikket 8 omganger før jeg laget en “blondekant” ( 2 rett sammen og ett kast hele veien rundt.) i toppen og så 8 omganger igjen. Så strikket jeg neste omgang sammen med oppleggskanten. Pass også på at du lager to hull til snoren midt foran.
  • Strikk 6 masker rett, *6 masker mønster (mønsteret finner dere fra Annie hals og lue i Klompelompe) 12 masker rett*. Gjenta fra *-* 5 gander til og avslutt med 6 masker rett.
  • Strikk omgang over i 20 omganger.
  • Nå skal skjørtet få en liten utsving så derfor på første omgang av hver 10 omgang skal det økes to masker i hver glattstrikkfelt. Øk en maske etter først og før siste maske i feltet.
  • Jeg økte til jeg hadde 20 masker i hver felt og avsluttet mønsterstikk etter 6 omganger her.
  • Strikkes så to riller som avslutning og så felte av, greit å passe på å ikke felle av så stramt her.

Skjørtet måler ca. 23 – 24 cm. når det er ferdig.

#strikking #minmote #barn #klær #Klompelompe #sandnes #sandnesgarn #design #egetdesign

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg