Grønn Tirilgenser med hull

Reklame | Sandnes

Da var min tur kommet til å strikke en av de populære genseren i år. Tiril Eckhoff har jo i samarbeid med sandnesgarn laget både en kjole og en genser ved navnet Tiril. Denne er strikket på ønske vi en kunde fra butikken Drømmestrikk og hun valgte ett annet garn enn det opprinnelig garnet som står i oppskriften. 

Jeg har derfor strikket denne i mosegrønn mix farge 12 fra Drops sitt garn Air. Der går med mindre garn i denne sorten enn hva det går med opprinnelig Drops Alpakka da løpemeter er lengre hos Air. Air Drops har 150 meter mens Børstet Alpakka har 110.

I størrelse xl med drops air brukte jeg litt over 6 nøster, mens det i oppskriften står at du trenger 9/10 nøster, men som skrevet over er Drops Air drøyere å strikke av.


Genseren er strikket i vanlig vranbord og rettstrikk men har ett fin innslag av hullmønster på bærestykket. Etter ønske fra mottaker er denne strikket i størrelse xl med noe ekstra centimeter på selve bolen. 

Oppskriften finner dere hos Sandnes og går som skrevet under navnet Tiril genseren og er hos de strikket i Børstet Alpakka. De har strikket to varianter og bildene viser genseren i enten rosa 4602 eller i grått 1042.

#strikking #tiril #genser #alpakka #drops #air #sandnes 

22 kommentarer
      1. Heia du! Æ strikke raglangenser uten mønster og bruker tiril-oppskrifta, men lurer på om det går greit å felle raglan heike veien opp? Eller må æ felle raglan de fire gangene og bruke oppskriftas rundfellinger ellers?

        1. Hei. Det er ingen ting i veien for å følge ragland hele veien opp, men du vil ikkje få mønsteret til å gå opp, så da må du passe på hvor du begynner starter i mønsteret mellom hver del på raglanden.😊

    1. Hei
      Måtte du endre pinne str når du nå strikket ned drops air garnet? Jeg tenkte å strikke den i str L . Tror du det da holder med 6 nøster?

    2. Renathe:
      Hei.

      Jeg brukte pinne 6 som det står i oppskriften da det passet med min strikkefasthet. Selv på min i størrelse xl med ekstra lengde brukte jeg litt over 6 nøster. Så jeg vil tro du skal klare deg fint med 6 nøster i større large, alt etter hvor lang du ønsker den selvfølgelig. ?

    3. Silje:

      Hei.

      Jeg brukte litt over 6 nøster og strikket den på pinne 6 slik oppskriften sier, ,en det kan være lurt å strikke en prøvelapp visst du er usikker på om du strikker stramt eller løst utifra hva magebåndet på nøste sier. ?

    4. Hei! Har nettopp strikket denne bare i kjole i originalt garn. Tenkte også på å strikke denne i drops sitt ari garn som du har brukt i genser. Men i oppskriften er det jo to forskjellige garntyper, mitt spørsmål er da har du strikket med dobbelt garn eller er det nåkk med bare en tråd? Takk for svar 🙂

    5. Hei. Jeg brukte enkel tråd på genseren og fulgte oppskriften med pinnestørrelse uten problemer. Strikkefastheten min stemte med dette, så jeg møtte ikke på noen problemer. ??

    6. Nytt regelverk på dette så Triril genser får du kun kjøpt sammen med originalgarnet. Så ikkje lengee mulig å få tak i oppskrift alene. Dessverre Tonje Følid:

    7. Hei! Jeg strikker denne genseren nå, men forstår ikke helt hvordan jeg skal felle i nok masker i diagrammet. Fellingene som er merket av i diagrammet er ikke mange nok i forhold til hva mønsteret krever. Har du et godt svar på dette? 🙂

    8. Hei Gyda Foyn. Litt usikker på hva du mener nå Gyda, jeg holder selv på med en nå og synes fellingene er greie. Passer inn i mønsteret, Så kanskje du kunne presisere litt mer på hvilken felling du holder på med. Du har først raglan og det står hvor mange ganger og hvor mange masker du skal sitte igjen med. På selve diagrammet skal det være å bare følge det hele veien. Det starter mer å gå opp i 14 masker x 10 som eksempel på størrelse medium.

    9. Hei igjen! Når jeg teller opp antall fellinger i diagrammet der mønsteret sier det skal felles fra 140 til 130 masker (L?) teller jeg bare 8 (om jeg husker riktig). Betyr det at jeg må felle ytterligere 2 masker der jeg selv ønsker? Eller har jeg telt feil/misforstått?

    10. Så bra at den passer til Air garn. Jeg har nettopp bunkret opp 10 nøster naturhvit og skal i gang med en sterkt forsinket julepresang. Garnet var utsolgt tidligere.
      Hilsen Marta

    11. Hei igjen Gyda Foyn, jeg må si jeg ikke helt forstår hvordan du teller 8 ved den fellingen. Du feller en maske i hver rapport. Så den skal strikkes slik som fen står over 13 masker.
      Strikk 2 sammen, 1 rett, 1 kast, 2 sammen, 5 rett, 2 sammen, 1 kast, 2 rett. (Nå har du felt en maske i denne rapporten. Så gjentar du rapporten til du har kommet rundt. Det vil si gjenta 10 ganger og da har du felt 10 masker fra 140 til 130 masker.

    12. Hei! Jeg strikker str L , men sliter med å finne ut hvor i diagrammet jeg skal starte omgangen – kan du hjelpe?

    13. Hei Grete, har ikkje oppskriften foran meg nå i skrivende stund. Men mønsteret går over 14 masker, så du må dele maskeantallet påfremstykket i tolv finne luftmaske. Så må du telle deg tilbake til startende ved å helle 7 masker som tilsier spissen og så videre telle 14 og 14 til starten. Masken som du da kommer til i tellingen når du når starten er den du begynner med i diagrammet.

    14. Hei! Nydelig genser, strikker en selv nå og lurer på en liten ting siden jeg ikke får mitt mønster til å gå opp. Du sier mønsteret går over 14 masker, men hvis man strikker sammen to masker x2, vil ikke da mønsteret gå over 16 masker?

    15. Hei og takk. Henger ikkje heilt med på hvir du er i mønsteret nå. Men vil tro du er på starten siden du skriver 14 masker Rachel.
      På møsteret hvor du strikker 2 sammen lager du kast i tillegg. Pluss så visst du teller ruter på mønsteret vil du komme til 14. Håper dette var svar på spørsmålet ditt, visst ikkje så send meg en mail eller via face med bilde på hbor du atår fast så kan jeg kanskje forklare bedre. ?

    16. Hei Ida.

      Jeg strikker en slik nå og stusser litt på starten av diagrammet. Jeg strikker i L.
      Etter alle raglansøkningene er starten på min genser liksom mellom venstre bakstykke og armen. Kan jeg ikke bare starte på diagrammet ut derifra…? Og man skal starte fra høyre og lese diagrammet mot venstre sant? Jeg blir så usikker når det er så mange streker inn i det. Skal jeg liksom starte bak streken isteden? Håper du forstår hva jeg mener 😂😂 og takk for svar..

      1. Det er helt riktig at du skal starte mellom erme og bak på ryggen.
        Du leser diagrammet fra høre til venstre ja. Bare les en og en rad omgang og gjør alt som står så går det bra.
        Uten å tråkke på noen tær nå så la meg forklare; Du kan fint begynne rett på diagrammet som følger. Det gjør ingen ting i seg selv, eneste som kan skje er at ene spissen ikke nødvendigvis vil være perfekt sentrert midt foran på bolen. Men om du kan leve med det gjør du det.
        Kan ofte være enklere å gjøre det på den måten om en ikke er vant til mønsterstrikk. Men opprinnelig så skal du telle deg ut fra midten og så begynne der du havner i mønsteret.
        Men… Om du teller deg ut og ser du er noen masker fra eller til i forhold til starten der du egentlig er, kan du fint allikevel flytte starten dit. For å så forholde deg til mønsteret slik det er. Kan ofte være enklest om du gjør denne metoden. For da slipper du kast og strikke to og to masker sammen i skjøten mellom start og slutt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg