Dorthe

Fikk ett spørsmål om jeg kunne strikke en Dorthegenser til datteren av en kollega av meg. Datteren hadde fått strikke Dorthegensere til døtrene sine og kunne tenke seg en selv også. Hun hadde funnet seg garn i nydelige farger  i lilla- og mørkblåtoner, men når de blandes sammen ble de til en fantastisk flott farge alene.

Genseren er strikket med to tråder, en tråd av hver garnsort. Det gikk med 6 nøster av mini alpakka med fargekode 5031 og 7 nøster Suri alpakka med fargekode 6081.

Som Dorthe Skappel selv sier er denne helt lik Skappelgenseren, men på grunn av at den er strikket i halvpatent er genseren mye finere i passformen synes jeg i alle fall. Den får også en helt annen struktur en ved vanlig rillestrikk.

Denne genseren ønsket hun i en i størrelse medium, men siden denne som skappelgenser egentlig kun er i one size. Så derfor gjorde jeg noen forandringer fra selve oppskriften. Genseren er i tillegg opprinnelig strikket frem og tilbake stykke for stykke, dette gjorde jeg også noen endringer på for at det skal bli minst mulige sømmer å se.

Så mine endringer er som følgende;

  • Strikket hele genseren på pinne nummer 6 istedenfor nummer 7.
  • Strikket både bolen og armene rundt istendenfor frem og tilbake.
  • Begynte på ryggen med å legge opp 79 masker. Strikket ryggen som slik som oppskriften sier til den målte ca. 6 cm.
  • La så opp ny 79 masker på fronten og hadde så 158 masker på bolen. Satt merke med 79 masker i mellom og mellom hvert merke begynte og avsluttet jeg med en rett maske. På denne måten får du to rettmasker ved siden av hverandre i hver side. 
  • Jeg strikket rundt til bolen målte ca. 49 cm. på fronten. Delte så arbeidet ved merknadene i to og så strikket hver del hver for seg. Her er altså det slik at jeg strikket frem og tilbake som den opprinnelige oppskriften sier. 
  • Strikket ryggen til den målte ca. 75 cm.
  • Strikket fronten til den målte ca. 64 cm. Her begynte jeg fellingen til halsen slik oppskriften tilsier. Når jeg var ferdig med fellingene målte det opptil hver skulder ca. 69 cm. 
  • Armene gjorde jeg slik oppskriften sier men Jeg strikket de rundt på settpinner og små rundpinner til de målte ca. 47 cm.

 

#strikking #knitting #minmote #idashobbykrok #Dorthe #Dorthegenser #skappel

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg