#1 – Kristianes Bølgegenser

Reklame | Ravelry og WeKnit

I dag sitter jeg å mimrer litt over gamle innlegg på hva jeg har strikket igjennom tidenes, spesielt etter at jeg for alvor begynte å strikke til andre. Tenk at det faktisk er nesten to og ett halvt år si disse Ganni inspirerte genserne kom på markedet.

Jeg husker så godt når de kom fra designeren og hvordan alle bare måtte ha den. Alle jublet da Anett Opheim skrev en kopi av en oppskrift og begynte å selge den. Flott i seg selv ikke sant! Men sannheten var som jeg husker det at mange slet slik med oppskriften og derfor var jeg nesten sikker på at jeg ikke kom til å ta jobben med å strikke en. Omtrent daglig kom det kommentarer av den frustrerende varianten på Facebook om at folk ikke forsto seg på oppskriften.

Men så kom dagen hvor jeg strikket en allikevel og den ble til en genser i den knallrødt. Vi trengte å prøve ut en til butikken slik at vi hadde garn og foreslå når kundene kom å spurte etter genseren. Som sagt skulle jeg jo egentlig ikke strikke den, men siden så mange slet og vi trengte den til butikken måtte jeg bare teste ut oppskriften. Pluss om noe er vanskelig er jo gleden og mestringsfølelsen enorm når en til slutt får det til. Utfordringer må møtes og man kan bare gjøre sitt beste, men ofte så får en det til bare en er standhaftig nok.

Kristianes Bølgegenser
Kristianes Bølgegenser

Genseren er som sagt ett originaldesign fra Ganni, men dette er Anett Opheim sin variant og oppskriften finner dere HER og HER.

Oppskriften sier opprinnelig at en skal bruke garnet Air, men på tiden jeg strikket den var ikke dette garnet å oppdrive på grunn av den store etterspørselen av garnet. Så vi endt tilslutt på valget om å bruke Brushed Alpaca Silk fra Drops. For at vi skulle få rett strikketfasthet med dette garnet måtte jeg bruke 3 tråder av av garnet hele veien.

Jeg strikket størrelsen M/L og strikket på en ekstra bølge både på bolen før armhull og på armene før fellingen da Bodil som skulle bruke den er både land i ryggen og har lange ermer. Garnmengden som Det gikk med var ca. 350 gram garn og jeg brukte fargen rød nummer 07.

Jeg skulle så gjerne ha delt alt av info om hvordan jeg løste oppskriften men det lar seg ikke gjøre da jeg ikke er designeren. Men jeg har laget en god forklaring på selve bølgestrikken på genseren og jeg forklarer også hvordan jeg gikk frem når jeg begynte med Ragland på genseren.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at er du nybegynner, begynn ikke med denne genseren som første prosjekt.

 

18 kommentarer
    1. Ang deling av egne endringer så er det lov hvis du ønsker å dele de selv. Det er dine egne og ikkje designeren sine 😊
      Genseren ble veldig fin da! Flott i rødt 😊
      Vibbedille

    2. Spørsmålet blir da bare om jeg deler for mye. For e har skrevet så å si halve oppskriften selv pinne for pinne. Og ved å røpe alt det røper jeg vel hele genseren?
      I såfall er det bedre kanskje å skrive en hel oppskrift selv som en deler eller selger. Min frustrasjon på hennes oppskrift er at så mange sliter mens ho tjener penger på en det. Vibbedille:

    3. Hei! Jeg kjøpte denne oppskriften slik at svigermor kunne strikke denne genseren til meg. Hun sliter med å strikke den og jeg lurer på om du kunne sendt meg oppskriften din? Jeg kan selvsagt bevise at jeg har kjøpt oppskriften først 🙂 Det hadde jeg satt stor pris på, send meg en mail!

    4. Hei. Ja skjønner at ho kan slite, men på grunn av copyright så deler jeg ikke oppskriftene jeg har kjøpt. Mine egne rettelser kan jeg heller ikkje dele da det i hovedsak betyr å dele oppskriften. Jeg har selv syrikket 3 stykk nå og holder på med nr. 4 og alle blir forskjellige på grunn av dårøig oppskrift fra designer. Kan bare anbefalle svigermor di Cecilia Hepworth og strikke omgang for omgang og prøve seg frem. Beklager mere gjør kan jeg ikkje være på denne.

    5. He, he………… ingen oppskrift for nybegynnere.
      Jeg er ingen nybegynner, men jeg har vært forferdelig frustrert………. og det verste er at jeg har lovet bort en til.
      Jeg har igjen å sy i ermene, og jeg er redd for at jeg ikke skal få det pent. Jeg skulle ønske at jeg kunne strikke en raglanversjon……..
      Fin genser du har strikket i gvertfall.

    6. Hehe ja ikkje for nybegynnere, men heller ikkke for alle som har strikket lenge heller nei Marit.
      Dessverre er oppskriften frustrerende og en må følge med på alle sider for å få det likt på alle sider.
      E har nå strikka flere og ingen av de har blitt helt like kan e fortelle deg. Synd at en oppskrift selges for 60 kroner når den er så ufullstendig.
      Har du nå fått ferdigstrikka den trur e ikkje du skal grue deg så mye for å sy på armene. Strikkingen er verre enn den delen.
      Mottakeren din blir sikker glad for å få den.
      Og takk for at du likte min versjon. ??
      Skulle gjerne lagt ut all info som jeg har skrevet ned, Men blir da å dele for mye av original oppskrift dessverre.

    7. Hei! Sitter fast på den 5 omgangen… det står at i bølgen skal det vere 13 masker. Så skal du strikke 3 rett sammen, strikke 1 kast og 1 rett 8 ganga og så 3 rett sammen igjen. Ditta blir jo 14 masker.. kordan har dokke løyst dette?

    8. Kan godt skjønne at du sliter, dessverre utrolig dårlig oppskrift. Jeg ente opp med å gjøre masse forskjellig ettersom jeg strikket flere. Jeg Kan ikke skrive så mye mer om oppskriften i seg selv med tanke på at det er en kjøpeoppskrift.
      Men så sagt er jo på en måte tips en, prøv å bare gjør hva som står pinne for pinne.
      2. Se bort i fra alle fellingen og bare strikk den rett opp på både forstykket og bakstykke, dette er det letteste alternativet for du slipper unna fellingen mens du også øker i bølgene.
      3, sett sammen ermer og bol og stillferdig med raglanfelling og på den måten se bort fra alt som står o tellinger i oppskriften.

    9. Hei
      Jeg strikker med garnet pus og pinner nr 10, skal jeg da bruke dobbelt garn😣🧐jeg har nå strikket 5 bølger og har igjen 3 nøster, og det må da bli for lite. Jeg har strikket mye oppigjennom åra, men denne er vanskelig må jeg si.

      1. Om du strikker den med pus skal den strikkes med en tråd. Men det er viktig at du følger strikkefastheten som står i oppskriften. Nå vet jeg ikke hvor mange nøster du har kjøpt deg og så langt strikket med. Men om du er usikker på mengde garn og om du har nok anbefaler jeg deg som følgende;
        Strikk ermene ferdig først og så strikker du resten på selve bolen på genseren.
        Husk at denne genseren skal være ganske kort, så derfor kan det hende du klarer deg med det garnet du har. 🙂

    10. Hei

      Finnes det oppskrift av bølgegenser med raglandfelling? Og i tilfelle vet du hvor jeg kan kjøpe den?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg