Garn alternativ til Ganni gensere

Har du lyst å strikke en ganniinspirert genser slik for eksempel Kristianes fingenseren, Kristianes høstgenseren, Bølgegenseren, Lavendelgenseren, Hybridgenseren og 2 bølger osv osv….

Gannigenser

Vel jeg har iallfall her skrevet ned noen garn og garvarianter som kan brukes. Er jo ikke alle som har råd til de dyreste garnpakkene og noen garn klør jo mer en andre på enkelte. Så her under finner du ihvertfall listen;

  1. To tråder Air fra Drops garn.
  2. En tråd Air og en tråd Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  3. To tråder Børstet Alpakka fra Sandnes garn.
  4. En tråd Børstet Alpakka og en tråd Silk Mohair fra Sandnes garn.
  5. To tråder Påfugel fra Dale garn.
  6. En tråd Påfugel fra Dale garn og en tråd Silk Mohair fra Sandnes Garn.
  7. En tråd Påfugel fra Dale garn og en tråd Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  8. Tre tråder Silk Mohair fra Sandnes garn.
  9. Tre tråder Brushed Alpaca Silk fra Drops garn.
  10. To tråder Myk fra Sandnes garn.
  11. En tråd Myk og en tråd Silk Mohair fra Sandnes garn.
  12. En tråd Pus fra Du Store Alpakka.

Med disse variantene av garn vil kostnadene på selve garnet komme på mellom 400 og 700 avhengig av type garn, størrelse og eventuelt ekstra lengde. Så strikker du selv eller om du får noen til å strikke den for deg mot litt betaling vil du uansett komme billigere ut en hva Ganni selv tar for genseren – 4 400 kroner!

Med dobbel tråd variant blir den ekstra god og varm, en tråd av to forskjellige tråder blir den litt lettere og med tre tråder blir den veldig lett å ha på.

Så her er det egentlig bare å finne den eller de fargene en synes passer sammen og sette igang.

16 kommentarer
    1. Hei:-) Skal snart gå i gang med denne, og er litt nybegynner på strikking.. Har du noen tips til hvilken garn man kan bruke for å få den ekstra pusete? Ønsker å få den så “pusete” og lik orginalen som mulig.

    2. Hei Camilla, pusete synes jeg den blir med en tråd børste alpakka og silk mohair eller dobbel børsta alpakka. Men du ser den kanskje for deg ennå mere pusete? Har ikkje prøvd påfugl garn men det er det mest pusete garnet e kommet på, så kanskje dobbel tråd med det gir deg den effekten du søker. ?

    3. Takk for det kjappe svaret! Nå har jeg kjøpt inn til Påfugl garn (dobbeltråd). Ser imidlertid på oppskriften til Anett Opheim (Fingenseren) at løpemeteren(?) og strikkefastheten til det anbefalte garnet fra DROPS er annerledes enn Påfugl-garnet. Kan jeg følge oppskriften som normalt eller må jeg regne om på noe?

    4. Hei igjen. Som sagt ikke prøvd påfugl på selve ganni genser selv. Forslaget var det mest pusete garnet jeg kom på og siden jeg har sett andre gensere i dobbel av det var derfor tanken slo meg. Strikkefasthet kommer jo også Ann på om du strikker løst eller stramt. Du kan jo eventuelt strikke en prøvelapp visst du er usikker. Men jeg vil tru det skal gå greit ved å følge oppskrift med dobbel tråd. De er også ganske små og korte i størrelsen så blir den eventuelt litt større skal ikke det heller være noe stort problem tror jeg. Vet jo ikkje hvilken størrelse du skal strikke. Men et du redd den blir liten så strikk den største størrelsen. Eventuelt gå opp eller ned pinnestørrelser utgjør også noe. Som sagt lettest å strikke en prøvelapp og se hvor du havner, men jeg tror som sagt det skal gå greit. ?

    5. Hei. Hvor mange nøster garn må jeg ha hvis jeg strikker i 3 tråder brushedbalpakka slik? Hvordan regner jeg ut garnmengden

    6. Hei Elise det kommer selvfølgelig ann på størrelsen du strikker, om du strikker ekstra lengde og strikkefasthet. Men mellom 10 te 14 så skal du ha mulighet for å strikke de. Du kan ta en titt på mine som er strikket i det, ha noen innlegg om ferdig genser i det garnet. ?

    7. Denne oversikten din på garnalternativer er super. Denne skulle ulike strikkebutikker ha sett. Tusen takk, du hjalp meg veldig i allefall.

    8. Hei! Så flott du har skrevet opp alternative garnforslag ☺️ Lurer på om dersom jeg skulle strikke den i garnet pus, hvor mange nøster bør jeg regne med å bruke til en str m? På forhånd takk ☺️🥰
      Mvh Vivi

    9. Jeg har strikket mange av denne genseren og det som blir mest likt originalen er 1 tråd Puno fra Rauma og 1 tråd Påfugl fra Dale. Strikket en rød bl.a og la den ved siden av en original Ganni genser og man så ikke forskjell utover litt forskjell i rødfargen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg