GANNI the julliard mohair bow pullover / Lavendelgenser

Reklame |

Så var tiden kommet til å dele siste forsøk på den så langt siste oppskrift i Ganni genserne. Som sagt er dette den siste jeg har sett så langt som det er kommet oppskrift på og oppskriften er også denne gangen laget av Anett Opheim. Du finner oppskriften ved å gå inn her.

Men på grunn av min fasinasjon av Børste Alpakka for tiden, ønsket jeg å prøve en variant i dette garnet sammen med Silk Mohair. Jeg hadde liggende noe garn hjemme og med å kjøpe til noen nøster til fikk jeg altså denne av pinnene og slanket garnlageret litt igjen ( hater å ha rester med mye garn og ikke få brukt det ) . Pluss dette er jo også første kombinasjon som jeg selv ikke synes klør og jeg KLØR av det meste. 

Opprinnelig er ikke dette garnet brukt i oppskriften, men det har jo funket bra på både Ganni Fingenser og Ganni Høstegenser så derfor tenkte jeg det ville fungere her også. I oppskriften er den strikket på pinne 12, men jeg synes det blir litt vel løst strikket med så stor pinne. Derfor har jeg brukt pinne 7 på vrangbord og hals mens på resten 9, det gir en strikkefasthet på 10 masker over 10 cm.

Jeg la også opp til den største størrelsen som på grunn av mindre pinner gir en ett ferdig produkt av minste størrelse. Ønsker du derfor den største størrelsen vil jeg anbefale å legge opp til største størrelse og bruke pinne 8 og 10. Selv strikket jeg en vrangbord på armene over 10 omganger da jeg liker de litt lengre, pluss så strikket jeg 5 pinneved vrangbord på bolen før at den ikke skulle få sjansen til å rulle opp. Bortsett fra dette fulgte jeg oppskriften slik Opheim har skrevet den, med ett lite unntak av at jeg ikke lagde splitt bak rett og slett for jeg liker ikke slik åpen rygg.

På denne størrelsen går det med 5 nøster Børstet Alpakka og 2 nøster Silk Mohair, skal du strikke en størrelse større renger du ett nøste til av hver sort. Fargen jeg har brukt er Pudder Rosa i Børste Alpakka med kode 4602 og Pudder Rosa i Silk Mohair med kode 3511.

Måten bærestykke er strikket på ser det i grunn ut som solstråler på en fin sommerdag. 😊

#genser #minmote #drømmestrikk #strikking #ganni #lavendelgenser #sandnes

10 kommentarer
    1. Så fin genser:)
      Hvilken str tilsvarer denne ferdigstrikket?
      Kunne tenkt meg å gjort samme løsning;))

    2. Hei!
      Jeg holder på å strikke samme genser ved bruk av Anett Opheim sin oppskrift. Akkurat som deg ønsker jeg å strikke uten splitt.
      Er ganske ny på strikking og blir ikke helt klok på hvordan jeg skal strikke den uten splitten. I oppskriften strikkes det jo kun frem og tilbake i stede for på rundpinne.
      Kunne du være så vennligst å fortelle meg hvordan du gjorde det?😄

    3. Hei Vilde, du forsetter bare å strikke rundt istedenfor å strikke frem og tilbake. Eneste du må passe på på første omgang er at det stemmer med vrangmasken. Det kan hende du må felle noen eller legge ut noen avhengig av størrelse. Men får du det til å stemme på første omgang fortsetter du bare å strikke rundt slik rettsiden sider i oppskriften.

    4. Hei trenger litt hjelp🙂 Driver nå å strikker samme genser men skal ikke ha splitt. Skal strikke rundt. I oppskriften står det 1 pinne 1 maske tas løst av-3 rett-*1 vrang-4rett. Gjenta til det står igjen 4 masker. Strikk 1 vrang og 3 rett. Er det dette jeg må følge helt rundt for at mønsteret skal gå opp?

    5. Hei Linda.
      Nei ingen maske løst av om du ikke skal ha splitt, du må passe på at du har rett antall masker til at det går opp med å strikke 4 rett og 1 vrang hele veien ut. På denne måten får du det likt hele tiden og tellinger oppover på alle felt mellom vrangmasken.

    6. Hei, begynner du «mønstret»på starten av bakstykket når du strikket rundt uten splitt? Og man strikker vel 4r og 1vr på retten hele veien bare etter 5 runder feller du i hvert felt på vr felt – alle felt?

      1. Jeg begynner mønsteret bak høyre skulder når jeg velger å strikke rundt. Dette for å søippe å brytr tråden og jeg bare kan fortsette å strikke etter at ermene er satt på. Du må justere maskene til å passe og strikke rundt når du velger uten splitt ja. Men fellingene er slik som det står i oppskriften oppover hele.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg