Gretekofte

Reklame | Bystrikk by Knitting Inna og Sandnes Garn

Jeg kan ikke huske sist jeg kom over en kofte jeg har likt mer når det kommer til mønsteret enn på dennne nydelige kofta Grete. Mønsteret er enkelt og strikke da det går over enten 2, 4 eller 8 masker, dette gjør det derfor enkelt å følge med på. Oppskriften er designet av Bystrikk by Knitting Inna og du kan få tak i mønsteret ved å kjøpe boken Bystrikk, garnpakke på nett eller ved å kjøpe ett lite hefte hos din nærmeste garnbutikk.

Kofta er opprinnelig strikket i Sterk fra Du Store Alpakka – 40 % fineste alpakka, 40 % merinoull og 20 % nylon, ett nøster er 50 gram og måler 137 meter. Men saken er at dette garnet selger ikke min garnbutikk derfor har jeg brukt Duo fra Sandnes Garn. 

Som jeg skrev tidligere er oppskriften grei og følge, men det som er en utfordring visst du ikke har strikket mye før er strikkefastheten som er oppgitt i oppskriften. På selve oppskriften står dette som følgetekst;

  • Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25 masker over 10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk som er på 22 masker over 10 cm. Dette er et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker ett løsere strikket plagg og vil bruke 22 masker over 10 cm. som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at overvidde da vil øke med ca. to størrelser.

Har en strikket litt før er det selvfølgelig muligheter så lenge du trekker fra noen masker for å på denne måten få den mindre.

Min kofte ble derfor som sagt strikket i Duo fra Sandnes, jeg har strikket denne som en utstillingsmodell til Drømmestrikk og har derfor prøvd å følge oppskrift til punkt og prikke. Siden jeg vanligvis har strikkefastheten inn og Duo sier 22 masker på 10 cm. med pinne 3,5, valgte jeg å prøve å strikke med strikkepinne 3 på hele kofta. Jeg klarte på denne måte å komme opp i 23 masker over 10 cm. Så selv om jeg ikke kom på strikkefastheten til oppskriften, kom jeg iallefall litt nærmere.

Jeg har strikket i størrelsen small og selv om oppskriften da sier jeg skulle ende opp på en large, kom jeg på en størrelse mellom small og medium i følge oppskriften. Min overvidden ble da ca. 100 cm.

På grunn av at garnet helst skal strikkes på 3 og 3,5 og jeg brukte 3, ble det også til at jeg brukte 3 på vrangbordene. Dette rett og slett for at jeg syntes garnet var for tykt til å strikke på 2,5.

Fargene jeg har brukt fra Duo er som følger;

  • Bunnfarge Støvet Aqua 6841 – 350 gram = 7 nøster.
  • Farge 1 Hvit 1002 – 100 gram = 2 nøster.
  • Farge 2 Dyp Aqua 6862 – 50 gram = 1 nøste.
  • Farge 3 Lys Grå 6030 – 50 gram = 1 nøste.

Istedenfor å strikke kant over sårkanten på åpningen valgte vi å bruke ett pyntebånd som passet fargene og knappene perfekt.

#grete #gretekofte #gretekofta #drømmestrikk #sandnes #DuStore Alpakka #KnittingInna

6 kommentarer
      1. Hei.
        Når jeg strikker kofter begynner jeg bestandig mønsteret i klippemaskene ved stolpen, på denne måten slipper jeg å feste masse tråder da de bare kan klippes av etter at jeg har sydd med symaskina.

    1. Så vakker! Kan du hjelpe meg Jeg vil strikke gretekofte. hvor kan jeg finne hjelp? Er det en bok eller et nettsted?

      1. Litt usikker. Selv fikk e den fra ett hefte vi solgte i min lokale garnbutikk, men slik w forstår det nå finnes den kun i boka Enda Mer Bystrikk.
        Så anbefaler deg å ta turen til din nærmeste bokhandler eller på nett for å bestille/kjøpe og så gå til din lokale garnbutikk og hør med de hva slags garn de kan tilby deg.😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg