Tryllemaske – Startstav uten luftmasker

Tenk at jeg i alle mine år som hekler aldri har sett eller lært dette før. Fra første gang jeg lærte å hekle lærte jeg de standar maskene som fastmaske, stav, halvstav og kjedemaske. Og når jeg skulle starte på en ny omgang med en stav har det bestandig blitt sagt at da hekler du bare tre luftmasker, noe som gjør at jeg bestandig har sett veldig tydelig overgang på hvor omgangen har startet.

Men nå hvor jeg så en video på Instagram om dette i går, skulle jeg ønske jeg kunne gå tilbake i tid. Jeg holder jo på med ett hekleprosjekt nå i disse dager, men kan dessverre ikke gå over til denne teknikken nå når arbeidet allerede måler ca. 1 x 1 meter. Men en ting kan jeg love fra og med nå, aldri tre luftmasker ved snuing eller ny omgang mer fra neste prosjekt – da skal nemlig denne tryllemasken få ben og gå på her i huset også.

Så hvordan hekler man denne fantastiske masken ved hjelp av litt trylling eller direkte oversatt fra overskriften på YouTube-videoen: ingen-snu-luftmaske-stav. Jo du gjør som følgende som det vises i videoen HER.

Selv om jeg bare har teste en maske selv før jeg gikk tilbake til samme teknikk som tidligere siden dette prosjektet jeg holder på med må fullføres likt, har jeg ikke gjort meg de største erfaringen med hvordan dette gjøres. Men jeg har prøvd å skrive ned fremgangsmetoden under her;

  • Dra ut løkken slik at den er like lang som stavene på arbeidet ditt.
  • Hold toppen av løkken med pekefingeren på selve heklekroken.
  • Her kommer nå tryllingen inn ved at du snurrer kroken rundt denne lange masken mens du holder masken fast nærmest kroken.
  • Fra nå hekler du på en måte slik som en vanlig stav ved å dra tråden igjennom to løkker og to løkker.
  • VOILA!!! Nå har du startet en ny rad eller omgang med en fullverdig stav som blir nesten usynlig.

 

#hekling #teknikk #lhasa #lhasaapso

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg