Den perfekte hals på genser, finnes det?

Ok, så kanskje finnes det ikke den perfekte hals på en strikket genser. Selv har jeg kun så langt laget hals hvor masker har blitt felt, rundfelling eller ragland. Aldri før har jeg måttet ta frem symaskinen og saks for denne delen av å ferdigstille noe, men en skal jo aldri si aldri og selv om dette ble ett nytt uutforsket territorium for meg så ga jeg ikke opp. Jeg tenkte som vanlig som Pippi; Dette har jeg aldri gjort…..så dette kan jeg helt sikkert!

Ei venninne av meg har strikket Oscar genseren fra #bystrikk hefte 5, men har ikke montert før eller at til til å få gjort det ved å komme på ett kveldskurs/hygge hos meg, så da sa jeg heller at jeg kunne gjøre den ferdig. Tanken var da at halsen var ferdig i mitt hodet, noe den da ikke var (burde selvfølgelig lest oppskriften helt før jeg kanskje sa ja….men men).

Da jeg mottok genser var det dette jeg fant i posen, en bol som heldigvis ikke var masket sammen på skuldrene, men istedenfor satt alle maskene på pinnen. Pluss to ermer hvor belegget og alt var ferdig på.

Men siden dette var noe nytt for meg var spørsmålet; hvor går veien videre nå?

Vel, først så laget jeg meg en utringning av en hals ved å måle hvor bred og dyp den skulle være i følge oppskriften. Jeg tegnet meg frem til sirka 24 cm. bred og i følge oppskrift 6 cm. dyp. Jeg brettet så arket i to og brukte en passe stor tallerken til å tegne utringingen med, ved å brette arket i to er du garantert å få det likt på begge sider av halsen, noe som i seg selv er ganske så viktig på en genser. Når dette var gjort dampet jeg genseren lett for at den skulle ligge så flatt som mulig mens jeg jobbet videre.

Jeg plasserte så arket mitt i mellom hvor jeg regnet maskene til skuldrene skulle være og plassert arket mitt rett på arbeider her.

Så ved hjelp av en tråd i annen farge sydde jeg en løs søm rundt biten for å markere hvor den skulle være når jeg skulle til ta fatt arbeidet på symaskinen.

Så sydde jeg to tette siksak sømmer over den markerte tråden og passet på å feste tråden godt der jeg begynte og der jeg avsluttet. (Dette for å være sikker på at det ikke rakner når jeg skal begynne å klippe).

Før jeg nå gikk videre som vist på bildet over kan jeg fortelle at jeg også her masket sammen skuldrene etter å ha sydd rundt ermene også med maskinene. Så plukket jeg opp en og en maske på utsiden av sømmene, for min del ble det i en og en maske som utgjorde 60 masker på arbeidet mitt.

Halsen på Oscar genseren er dobbel ved å at den strikkes 6 cm. lang og dette er bare en pluss med tanke på at da kan man skjule sømmen fra symaskinen inni selve halsen når du bretter den dobbelt og syr den fast på vrangen.

Så Voila; slik ser da halsen ut ferdig ut både på vrang og rett siden.

Selv synes jeg dette er noe av den fineste halsen jeg har fått til så langt, kan kanskje være på grunn av at det er første gang jeg gjorde dette og trengte å bygge meg selv litt opp.

Men hvorfor skal en ikke skryte litt av seg selv når en har fått til noe en er meget fornøyd med selv? (Litt selvskryt må være lov innimellom). 🙂

 

#strikking #strikketips #bystrikk #hals #montering #drømmestrikk

2 kommentarer
    1. Tusen millioner takk. Min mor strikket genser til sønnen min, men døde før hun ble ferdig. Jeg har fullført strikkingen, men er grønnskolling og felte ikke av til hals. Videoen din var til stor hjelp. Satser på at jeg skal få til en bra hals nå.

      1. Så trist at du har mistet mor di, føler med deg. Men veldig kjekt å høre at mitt innlegg kunne hjelpe deg å ferdigstille. Du vet at det finnes ingen dumme spørsmål og vi alle har startet en plass, så om du skulle møte på flere utfordringer senere må du bare spørre. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg