Anna Maria

Vel, så kom den dagen hvor jeg skulle ta fatt på ett prosjekt med mønster over hele genseren. Genseren heter Anna Maria og er fra boken Færøysk Strikkebok og selve genseren er jo kjempe fin. Men jeg skal være enig i at den er penere uten puffermer slik som hun jeg har strikket til ønsker, selv om dette så klart er en smaksak.

Anna Maria genseren går under denne beskrivelsen i boken;

  • Florlett damegenser med puffermer, strikket i entråds slik mohair med mønster i tweed.
  • Dametrøyemønsteret er ååtetallsstjerne i rutenett.
  • Genseren er inspirert av Debes’ fortelling om datteren til Johannes den vise, som retunerte til hjembygda etter å ha jobbet i hovedstaden. Hun ble sett på som en motedukke ettersom hun gikk i høye tresko og hadde genser med rynker på skuldrene.

Genseren kommer I fire størrelser; small, medium, large og x large og selv har jeg strikket denne i medium etter ønske.

I størrelsen medium måler den som følger;

  • Overvidde; ca. 96 cm.
  • Lengde; ca. 55 cm. min ble noe lengre for å få mønsteret til å stemme overens med ermene så min måler ca. 59 cm.
  • Ermlengde; ca. 48 cm.

Som boken skriver gjelder alle mål ferdige plagg og disse målene er beregnet etter oppgittstrikkefasthet som er 20 masker over 10 cm. med mønster. Så gjør du slik som meg og strikker i annet garn enn oppgitt kan det lønne seg å strikke en prøvelapp om du ikke er helt trygg på hvor du ligger. 

Av utstyr har jeg brukt som følgende; 

  • Settpinner i nummer 3 og 4, nummer 3 til vrangbord og nummer 4 til mønster slik det står i oppskriften da min strikkefasthet stemte sånn passe.
  • Rundpinne i nummer 3 og , nummer 3 til vrangbord og nummer 4 til mønster slik det står i oppskriften da min strikkefasthet stemte sånn passe.
  • 7 nøster =  350 gram med Mosegrønn nummer 9573 Alpakka fra Sandnes.
  • 4 nøster =  400 gram med Svart nummer 10099 Alpakka fra Sandnes.

Som dere ser strikket jeg med raglanfelling istedenfor isydde ermer med puff. For å få det til brukte jeg vanlig fremgangsmåte ved å felle 8 masker på annen hver omgang til jeg satt igjen med 120 masker.

Så skiftet jeg til pinne nummer 3 og strikket halsen dobbelt så lang for å kunne sy den ned på vrangen. Etter mange ferdigstilte prosjekter over de siste årene har jeg kommet til at jeg selv synes denne halsen er penest.

Vet jo ikkje hva dere synes, men personlig synes jeg den ble flott med raglan varianten min. Mønstert felles jo likt over alt så alt stemmer derfor overens.

Fra før har jeg ikke strikket mye i mønster fra Færøyene, men som boken oppskriften kommer fra forteller;

  • Færøyene har en svært rik strikketradisjon. Men på begynnelsen av forrige århundre var noe i ferd med å endre seg. Den færøyske skredderen Hans Marius Debes så at de tradisjonelle mønsterne var i ferd med å gå i glemmeboka. For å hindre dette reiste han rundt på øyene og samlet inn tradisjonelle strikkemønstre, alt fra fiskergensere til undertrøyer. Dette resulterte i boka Føroysk bindingamynstur som kom i 1932. Boka er fortsatt i salg den dag i dag og har inspirert flere genserasjoner strikkere på Færøyene.
  • Strikkedesigner Svanhild Strøm og hennes mor Marjun Biskopstø er noen av dem som har latt seg inspirere. Resultatet har blitt en praktbok moderne strikkebok full av tidsriktige vakre plagg basert på de tradisjonelle færøyske mønstrene.
  • Færøysk strikkebok er en skatteskiste for både strikkere og folk som er opptatt av tradisjoner.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg