Oslolua

Reklame | Drømmestrikk på Futura, PetiteKnit og Sandnes Garn.

Høsten er kommet og her i byen regner det vel sikkert ikke noe mer enn andre plasser i landet, men jeg skal innrømme at jeg drømmer meg tilbake til Kreta, strand, sol og blått hav så langt øyet kan se.

 

 

Hvordan jeg som er en frossen sjel kan være født i ett land som Norge har jeg lurt på flere ganger enn en, men det er nå en gang slik og da må en kle seg deretter.

Vel, nå selv om jeg fryser lett er jeg ikke den som bruker lue på så veldig mange dager i året. Men siden Drømmestrikk flyttet lokaler trenges det litt flere luer til utstilling i butikken og som første lue denne høsten falt smaken på Oslolua eller Oslohuen som den heter på dansk fra PetiteKnit.

 

Opprinnelig er luen strikket i dobbelt garn Arwetta Classic fra Filcolana som er ett dansk garn, som opprinnelig er laget for myke, slitesterke barneklær. Dette garnet har Drømmestrikk så langt ikke fått inn, så derfor ente jeg opp med å bruke Tynn Merino fra Sandnes. Dette garnet passer perfekt til selve oppskriften og strikkefastheten som de skriver i oppskriften sin: 22 masker med dobbel tråd på pinne 3,5.

Lua er å få tak i i fire størrelser; barn, junior, dame og herre.

Luen er strikket i kun glattstrikk og selve vrangborden er brettet tredobbelt så med andre ord skal du slippe å fryse på ørene med denne på hodet.

 

 

12 kommentarer
    1. Hei! Jeg sitter og leter etter en oppskrift på Oslolua. Tenker at det kan være en fin julegave til store og små i familien. Ser at du har lagt ut bilder av lua i et alternativt garn. Lekker farge , forresten! Er det sånn at du bare selger ferdige luer, eller selger du også oppskriften?
      Jeg skjønner at du lenger etter Kreta. Vi har hus der og kom hjem for noen uker side. Jeg lengter tilbake allerede, men neste tur blir ikke før i begynnelsen av januar.
      Mvh Anne Riiser

      1. Hei. Det er petit knit som selger oppskriften på oslolua, jeg bare strikker de. Ja måtte alternativt garn til for min del da garnet i oppskriften ikke finnes i min nærbutikk. Perfekte julegaver ja både til store og små.
        Kreta e kjempe fint ja, ikkje vært i år e da, da vi slo te med storferie i år. Skal fortelle mer om det på bloggen etterhvert når energien er tilbake til å skrive.

    2. Hei, fin lue! Jeg har begynt å strikke en Oslolue, det er besten mitt første prosjekt. Jeg har begynt med enkel tråd i tynn merino Sunday og lurer på hvordan det blir

    3. Hei, jeg har begynt å strikke en Oslolue også, men bruker enkel tråd med tynn merino ull Sunday. Lurer på om hvordan det blir, det er nesten mitt første prosjekt

      1. Lua vil bli mindre med tynnere garn for du må bruke mindre pinner. Om du bruker samme pinne som vanlig oppskrift og så med tynt garn blir den for slamsete. Så du må regne om utifra hvor stor lue du skal strikke.
        Ikkje noe problem å strikke den i tynnere garn, men du må ha rett antall masker etter garn og pinner.

        1. Tenker å strikke Oslolua i Sterk.Den er til gutt på 8 år.Er i tvil om eg må strikke med enkel eller dobbel tråd.

          1. Lua e stor i størrelse. Så ville tatt mål av hodet te gutten og tatt det der i fra. Kan strikke med enkel tråd også, men da blir den muligens liten. Blir noen masker forskjell på en og to tråder. Så hvor stor e hodeomkretsen te gutten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg