Vinterkonglegenser til barn

Reklame | Klompelompe

Ble spurt fra en gammel kollega her for en stund siden om jeg kunne strikke en genser og en bukse til en av de minste i familien. Dette kunne jeg selvfølgelig ikke si nei til og jeg kom på dette da jeg gikk igjennom bildene mine i kveld. Jeg ser nå at jeg har en god del jeg ikke har tatt meg tid til å skrive ned eller vise her på min lille blogg. Men i alle fall så tenkte jeg å begynne litt her nå og få tømt litt fra bilde arkivet mitt på mobilen.

Kollegaen min var ikke helt sikker på hvilket mønster hun ønsket og var derfor åpen for det meste. Dette ente med at jeg sendte henne en del bilder av ting og tang så hun kunne velge og valget ente tilslutt på førstevalg for genser fra Klompelompe Vinterkonglegenser. Hun falt pladask for fargene som den opprinnelig var strikket i på bildet i boken, oppskriften og bilde er fra boken Klompelompe – Strikk Året Rundt.

Vinterkonglegenser til barn er tatt i fra inspirasjon fra naturen;

Etter utallige skogsturer med lommene fulle av kongler og småstein i det snøfattige vinterlandskapet på Karmøy, kom ideen til vinterkonglenavnet og mønsteret. Ifølge barna kan kongler brukes til alt, lekedyr så vel som byggeklosser.

Dette i følge designerne av boken Hanne Andreassen Hjelmås og Torunn Steinsland.

På grunn av mye av det jeg har lest om at Klompelompe sine oppskrifter er noe små i størrelsene ente jeg opp med å strikke størrelse 4 år istedenfor 2 år for at ungen skulle kunne få bruke det en tid fremover også og ikke bare nå selv om ungen bare er 2 år.

Genseren er strikket på pinner nummer 2,5 og 3 og dere finner oppskriften på side 18 i boken. Jeg brukte garnet som opprinnelig står i oppskriften Tynn Merino fra Sandnes og de fargene som ble valgt er som følger;

Som bunnfarge ved navnet Jeansblå gikk det med 3 nøster ala 50 gram med nummer 6033.

Mønsterfarge nummer 1 ved navnet Hvit gikk det med 1 nøste ala 50 gram med nummer 1002.

Mønsterfarge nummer 2 ved navnet Lysblå gikk det med 1 nøste ala 50 gram med nummer 6211.

 

2 kommentarer
    1. ingrid enig med deg, veldig mye fint og dette settet er kjempe søtt. Bare litt synd at mye av det de har oppskrifter er små i størrelsenen slik at en må tenke at en bør strikke en størrelse større enn hva en trenger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg