#23 USA tur – Parker Dam verdens dypeste demning

Fra Lake Havasu hadde USA tours egentlig lagt opp turen til at vi skulle kjøre videre til neste by. Men siden vi hadde bil og sto for transporten selv, var det jo ingen ting i veien for en liten ekstra opplevelse på veien. Siste natten på hotellet satt jeg nemlig å så over hva som kunne oppleves i nærheten og om jeg kanskje hadde gått glipp av noe. Da kom jeg over noe de fleste valgte å få med seg når di var her, nemlig Parker Dam. Det tenke jeg vi også måtte få med oss og langt fra der vi var var det heller ikke, så før vi begynte på langreiser tok vi altså turen hit. 🙂

Parker Dam som en liten ekstra opplevelse.

Mulig jeg kanskje var litt over gjennomsnittet interessert i å få med meg mest mulig nå som jeg endelig var kommet meg til USA, men heldigvis har jeg en kjærest som setter pris på mine innfall og at jeg setter meg inn i alt vi kunne oppleve og satt opp turen etter det.

Parker Dam er kanskje ikke like spektakulær som andre dammer, men helt klart verdt å få med seg. 🙂

Parker-demningen er en 98 meter høy demning med et vannkraftverk som ligger i elva Colorado som danner grensen mellom Arizona og California i USA. Demningen ligger 250 km nedenfor Hooverdammen og ikke langt fra Lake Havasu City. Demningen ble bygget mellom 1934 og 1938 av Bureau of Reclamation. Den ble bygget 72 meter under elveleiet (den dype utgravningen var nødvendig for å nå berggrunnen som fundamentet til demningen ble bygget på), noe som gjør den til den dypeste demningen i verden.

Vannkraftverket har fire turbiner. Demningen demmer opp Havasusjøen, et kunstig reservoar som er 299 km langt og inneholder 798 millioner m³ i vannvolum.

Parker Dam gir energi til områdene rundt slik som Lake Havasu.
Parker Dam, utsikten er var det ingen ting å si på der heller, selv om en ikke akkurat hopper uti og bader her.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg