#26 USA tur – en fot i hver stat

På Island ved Silfra-kløfta er det eneste stedet i verden du kan dykke imellom kontinenter og hvor du kan holde ut begge hender og treffe to forskjellige kontenitalplater. Her har kjæresten selv vært og dykket og han forteller at plassen var helt fantastisk spesielt med tanke på hvor klart vannet var. Så hit sier han at vi må ta turen en dag sammen og jeg sier ikke nei til en tur til Island. 🙂

I sørøst i London ved Greenwich ligger nullmeridianen, her kan du ha en fot i to forskjellige tidssoner ved å treffe på lengdegrad 0° (The Greenwich Meridian). Dette glemte jeg helt av når vi var i London og skal derfor huske på å få det med meg neste gang vi besøker hovedstaden.

Og så til når du besøker USA og Hoover Dam, her kan du nemlig ha en fot i to forskjellige stater. Dette var jeg ikke klar over før jeg faktisk sto ved skiltet på selve brua. Brua jeg snakker om heter The Mike O’Callagan – Pat Tillman Memorial Bridge og er selve startpunktet når en besøker Hoover Dam.

The Mike O’Callagan – Pat Tillman Memorial Bridge.

Det første du møter før du entrer brua er dette skiltet.

The Mike O’Callagan – Pat Tillman Memorial Bridge.

Brua ble bygd mellom 2005 og 2010 og har følgende dimensjoner;

  • Lengden er ca 580 meter.
  • Bredden er ca. 27 meter, her er det både bilvei og gangbru.
  • Fra midt på brua og ned til eleven er det ca. 270 meter.
  • Selve buen spenner over ca. 323 meter.
  • Buen fra start til toppen består av ca. 84 meter.
  • Brua er bygd av 229 366.5 m³ betong.
  • Brua består også av 7 257 477 kg stål.

Når du går bortover brua finner du plakater proppet fulle av informasjon hele veien. Så om du orker kan du ta deg en tur inn i historien om selve brua og dens konstruksjon fra start til slutt.

Du finner også en graveringsplakat mitt på selve buen som forteller deg at du står på det høyeste punktet på brua.

Her står jeg midt på det høyeste punktet på selve brua.

Så til hvorfor jeg fortalte om både Island og England, for å så si at jeg har hatt en fot i hver stat. Du finner nemlig en inngravering i brua som viser til det akkurat skille mellom statene Arizona og Nevada. Så her har jeg altså en fot i hver stat. 🙂

En fot i hver stat, venstrefot i Nevada og høyrefot i Arizona.

Kjæreste og jeg lekte også med at vi begge var på tur men i hver vår stat. Haha, litt barnslig må det være lov å være. For en har det jo ikke mere gøy enn hva en gjøre det til selv. 😉

Kjærest besøkte Nevada mens jeg besøkte Arizona. 😉

Så nå vet jeg om tre slike spesielle plasser og selv har besøkt en av di mens kjærest har besøkt to. Dette betyr vel bare at vi må tilbake til London og jeg må lære meg å dykke på Island? Så kan vi begge skryte av å ha vært på alle tre plasser. 😉

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg