Amerikanske cupcakes

Er det en ting jeg husker hvor godt det var når jeg var i Los Angeles og på Farmers Marked er de utrolige cupcakene jeg kjøpte med meg derfra. Jeg plukket ut en blanding av 4 varianter. De ble med meg fra Los Angeles og på den videre ferden på rundturen. Vi hadde å kose oss med flere dager, de holdt seg så godt og smaken var udiskutabelt en av de beste jeg hadde smakt av de cupcakesen jeg har prøvd tidligere.

Derfor tenkte jeg det var en ide å teste de ut hjemme også. Selvfølgelig hadde de i USA masse frosting på seg, men dette blir prøvd ut neste gang. Denne gangen ble det kun enkle cupcakes. Denne røren gir deg 12 små cupcakes eller 6 stor. Lager du de som seks store får du på sett og vis en slags lavacake på de. Stekt godt i kantene men med fortsatt en flytende kjerne med masse god sjokoladesmak.

Lager du disse lover jeg du ikke har de stående lenge, her er det mange som ikke vil kunne la de få være i fred. 😉 Varmer du de litt opp dagen etterpå er de fortsatt like gode dagen etter også. For det er jo tross alt noen ganger nødvendig å forberede litt før selve dagen de skal inntas.

Sjokoladecupcakes fylt til randen med masse god sjokolade.

Ingrediensene til cupcakesrøre;

  • 120 g Sukker
  • 1 stk Egg
  • 125 g Hvetemel
  • 50 g Kakaopulver
  • 1 ts Bakepulver
  • 1 klype Salt
  • 1 dl fløte
  • 3/4 dl Vann
  • 2 ss Nøytral olje
  • 150 g smeltet sjokolade, her velger du favoritten din. Selv gikk jeg for den trofaste Freia Melkesjokoladeplaten. 🙂

Fremgangsmetode;

  1. Forvarm ovnen til 175 grader.
  2. Gjør klar et muffinsbrett med papirformer og sett til side. Med denne røren får du enten 6 store eller 12 små cupcakes.
  3. Pisk sukker og egg til eggedosis.
  4. Rør sammen de tørre ingrediensene.
  5. Ha i de våte ingrediensene.
  6. Sikt inn de tørre ingrediensene.
  7. Pisk alt sammen.
  8. Hakk opp sjokoladen og rør den inn.
  9. Fordel røren i muffinsformene.

    Fordel røren i formen, ved hjelp av et brett holder de formen bedre. Lager du 6 stor slik som jeg gjorde får du en følelse av lavacake på de

  10. Stek dem i ca. 15-17 minutter om du lager 12 små eller ca. 20 minutter om du lager 6 store.
  11. Avkjøl.
    Sett de til avkjøling på en rist.

     

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg