Arktisk sommergenser

Dette tror jeg må være en av de søteste genserne i den nye boken til Linka Neumann. Den Arktiske sommergenseren fra boken Villmarksgensere – varme gensere til små og store eventyr.

En nydelig arktisk sommergenser.

Denne genseren gikk til datteren av en venninne av meg, rett og slett ett lite fellesprosjekt mellom Bodil og meg. Vi har endt om med en slik ordning at jeg til tider ferdigstiller hennes prosjekt, som regel går det smertefritt også siden vi har samme strikkefasthet.

Men tror du vi hadde det denne gangen da? Nei, av en av få ganger stemte det ikke i det hele tatt. Så jeg måtte jukse litt for å få til ermene. Men så lenge det endelige resultatet blir bra kan en jo ikke klage så mye på det eller. 😉

Bodil har strikket bolen og halve av begge ermene, mens jeg ente opp med å strikke ferdig ermene, montere sammen og strikke hals.

Litt prøving og feiling fant jeg ut hvilke pinner jeg måtte bruke.

Årsaken til at vi slet litt med både strikkefasthet og å få mønster til å stemme var at vi brukte ett annet garn enn hva oppskriften sa. For denne genseren er nemlig strikket i Lettlopi istedenfor Rauma 3-tråds. Så istedenfor å strikke den på pinne nummer 3 og 3,5 har vi brukt pinne nummer 3,5 på vrangbord, 4,5 på selve genseren og 5 på mønsterdelene.

Sjekk ut det fine mønsteret da, selv synes jeg bare det er helt nydelig.

Personlig synes jeg lettlopi klør en god del og kunne selv aldri gått i plagg strikket i det. Men for å prøve å unngå at halsen skulle klø for mye til Emma, brukte jeg rester fra Alpakka Tweed når jeg skulle strikke bakdelen av halsen. Dette funket bra og gjorde at selve halsutringningen ikke klødde, hadde jeg bare kunne brukt det på hele genseren så kunne jeg kanskje selv ha strikket en. Men da hadde den blitt både for tykk og varm, så vi får sjå om det blir en på meg. Iallfall vet jeg at genseren finnes i voksenmønster også, så skulle jeg en gang få lyst er muligheten der. 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg