#3 Bali – Avbryte ferie eller reise hjem på grunn av coronavirus?

Så i disse dager herjer Corona viruset som en epidemi hjemme i Norge og alt for mange er smittet allerede. Jeg leser i nyheten at folk har begynt å hamstre og får meldinger fra venner som forteller at enkelte butikker nesten er utplukkede. Selvfølgelig kan jeg forstå tanken deres til de som gjør det, men samtidig tror jeg det er viktig at vi ikke helt mister hodet. Holde seg inne for det meste, begrense kontakt med mange mennesker og iallfall store folkemengder, da forholdsregler som å vaske hendene godt, sprite de og hoste inn i albuen. Dette er tiltak jeg har tro på og forståelse for, men denne hamstringen tror jeg ikke er nødvendig.

Jeg mener når jeg leser om folk som har hamstret hermetikk til 10 000 kroner føler jeg dette har gått for langt, dessverre.

Så i går kom regjeringen ut med nye tiltak, skoler og barnehager stenger. Utlendinger som kommer til Norge blir sendt hjem igjen og enkelt fly blir innstilt. Selvfølgelig er dette synd og dette treffer så mange, ikke bare noen men hele familier. Noen synes kanskje dette er urettferdig, men samtidig om det hjelper oss å hindre viruset er det jo verdt det.

Noen vil kanskje synes det er rart at jeg kan sitte her med denne roen og tenke slik med tanke på at jeg er i Bali. Helsepersonell har jo fått forbud om å reise ut, men jeg reiste 4 dager før dette inntraff og er nå en gang her nede nå. Myndigheten oppfordre til å reise hjem, men vi har tatt valget om å ta en dag av gangen. Her nede på Bali har ikke viruset kommet og jeg tenker derfor at når jeg nå først er her nede får jeg bruke dagene godt. Dessuten sies det jo at viruset spres mindre i varmen enn i kulden og her står det jo ikke på varmen.

Ett av få badebilder som finnes av meg.

Her ligger temperaturen på mellom 30 og 40 grader hver dag. Glad vi har ett basseng og stranden rett nedenfor. I tillegg ved bassengkanten er det heller aldri helt fult da de fleste trekker til stranden. Så jeg har vi har mulighet til å holde mennesker på en meters avstand.

Beklager om noen synes jeg er egoistisk her som nyter ferien min, men som sagt dette er ones in a lifetime og det er som sagt ikke påvist smitte her. Det at helsepersonell heller nå ikke får reise betyr lite da jeg kom flere dager før dette inntraff. Lite jeg får gjort med det meste.

Selvfølgelig kunne jeg prøvd å komme meg hjem før, men …. For det første er det nok mange som har den tanken og det er ikke satt opp flere reiser for å få folk hjem. For det andre er sjansen større for å få smitten hjemme i Norge nå faktisk kontra her nede i Indonesia.

Så derfor velger vi altså å ta det som det kommer å heller nyte ferien vi har. En ferie i varmen med god mat og forhåpentligvis mange fine opplevelser som vil gi oss minner for livet. Slik som en dykke og snorkletur vi skal på i morra.

Maten på hotellet slik som dette er heller ikke å forakte, den er kanskje enkel ved bassengkanten men helt innenfor for sultne badegjester.

Burger
Chicken nuggets

Beklager om noen føler jeg ikke tar dette med viruset seriøst nok. Jeg kan forsikre deg om at jeg gjør det, men samtidig må jeg prøve å tenke logisk for meg selv og hvilke muligheter jeg sitter med her nede. Jeg synes synd på alle som er smittet og sitter hjemme i karantene. Dette er så klart uendelig trist.

Men om fly skulle bli innstilt får vi ta det når det kommer og karantene må vi uansett i når vi kommer hjem. Smitte eller ingen smitte.

1. Et vennepar av oss har leilighet i Las Vegas. Hverken hun eller han er interessert i skigåing, så hytte på fjellet er uaktuelt for dem 🙂 Hun reiste til Las Vegas på onsdag, og meningen var at to av hennes venninner skulle komme over til Las Vegas på torsdag nå til uken. Så stenger Trump for inn- og utreise til Europa til USA. Venninnene kunne ikke komme over. Hun var stucked i USA hvis hun ble der. Derfor bestemte hun seg for å reise tilbake til Norge i dag, selv om det betyr rett i karantene når hun kommer hjem. Hun valgte selv å følge helsedirektoratet og myndighetenes anbefalinger.

Jeg tok det heller ikke seriøst i begynnelsen, men når jeg så at myndighetene kom med restriksjoner på torsdag da gikk det opp for meg at dette er mer alvorlig enn hva jeg først trodde. Pandemi er alvorlig i seg selv.

Uansett så må du i karantene når du kommer hjem, og da har du ikke lov til å gå ut blant folk. Om du tar karantenen før eller siden er jo ditt valg 🙂

Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

1. Hei og takk for tilbakemeldingen. Dette handler ikke om å ikke ta det seriøst eller ikke, men å innse realiteter og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Nå har vi også gjort det vi kan for å eventuelt komme oss hjem og jeg svarer utfyldene på det innlegget som kommer til dere nå på morgenen da det er dag her allerede.