Back to beginning med Theo sokker

Den gang da jeg startet denne bloggen, var tanken å dele mine oppskrifter og mine hjemmelagde ting av garn. Sakte men sikkert har den sklidd litt over til å handle om så mye mye mer. Derfor er det gøy å ta det tilbake til starten innimellom.

Så i dag tenkte jeg at det var dagen for å dele disse nusselige sokkene. Oppskriften er fra Dale garn, men jeg har gjort noen endringer. Det er ikke for å si at det er noe feil med oppskriften, for det er det ikke. Grunnen er enkelt og greit det at jeg ikke har sansen for så mye sømmer på hverken små eller store plagg.

Theo sokker med min egen vri.

Design;

  • Opprinnelig Kari Haugen, men jeg har gjort en del endringer som gjør at de blir litt annerledes.

Størrelse;

  • 3 til 6 måneder.

Fargeforslag;

  • Hovedfarge Blå.
  • Snorfarge Lysblå.

Garnforbruk;

  • 50 gram med blå.
  • Rest av lyseblå.

Pinner;

  • Settpinner i størrelse 2,5.

Oppskrift;

  • Strikkes rundt.
  1. Legge opp 48 masker.
  2. Strikk 9 rilleomganger (første omgang vrang og så rett – gjenta disse).
  3. Strikk 5 omganger glattstrikk.
  4. Strikk 1 omgang vrangstrikk.
  5. Strikk * 1 kast, 2 rett sammen *, gjenta fra *-*.
  6. Strikk 1 omgang vrang.
  7. Strikk 3 omganger glattstrikk.
  8. Strikk 1 omgang vrang.
  9. Strikk * 2 rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-*.
  10. Strikk 1 omgang vrang.

Nå skal hælen strikkes og fra her strikkes alt med rillestrikk;

  1. Stikk over de 24 første maskene 20 pinner.
  2. Strikk hælkappen slik at du konsentrerer deg om de midterste 12 maskene og strikker 2 masker sammen frem og tilbake til du kun har igjen 12 masker.
  3. Plukk opp 12 masker på hver side av hælen.
  4. Fortsett rundt og fell 1 maske på hver side av hælen på rettomgangen ved å strikke 2 rett sammen. Fortsett og fell slik på rettpinnene frem til du er tilbake til start på 48 masker.
  5. Strikk 9 rilleomganger med 48 masker.

Nå skal du felle til tær;

  1. Strikk de 2 siste masken på hver pinne sammen til du har 6 masker på hver pinne igjen på annenhver omgang mens du fortsetter med riller.
  2. Strikk 2 og 2 masker rett sammen ut omgangen.
  3. Trekk tråden igjennom de siste 12 maskene og fest den godt.

Snoren kan du lage via en strikkemølle som jeg har gjort eller på den måten du synes er finest. Kan tvinne, flette, strikk, bruke silkebånd eller hva enn du selv måtte ønske.

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg