Beef wellington, avansert for meg

Fjorårets kanskje mest avanserte prosjekt innen middag ble til i går på selve nyttårsaften. Jeg har nemlig fulgt Gordon Ramsey lenge og sett han lage dette. Så når jeg for to år siden fikk prøve denne retten hans mens jeg var på ferie i Las Vegas USA, vel da visste jeg at jeg en dag måtte prøve dette selv en gang.

I går som nyttårsmiddag var altså dagen hvor jeg skulle prøve til meg og min kjære. Den avanserte retten beef wellington skulle settes ut til verks. 🙂

Nyttårsmiddagen beef Wellington på årets siste dag 2020.

Selv om Ramsey kanskje vet den perfekt måten å lage dette på, tok jeg meg noen friheter. Rett og slett for at jeg måtte lage det på min måte med hva jeg hadde tilgjengelig av utstyr og ingredienser.

Så jeg startet med å brune biffene på høye var rundt alle flater, slik at biffen skulle få ennå mere smak, noen kaller det å lukke saften inn i kjøttet.

Biffen må brunes over alt.

Så smurte jeg inn biffene i dijon sennep og krydder som salt og pepper og stekte sjampinjong.

Deretter a jeg spekeskinke på plastfolie.

Spekeskinke ligger klar på plastfolie.

Spredde så på sjampinjong og la biffen oppå.

Så var det soppen og biffen sin tur.

Så rullet jeg alt sammen og surett alt godt inn i folien før jeg la det kaldt i noen timer.

Klar for å legges på kjøling.

SIst så pakket jeg alt inn i butterdeig og pyntet med sommerfugler. Satte så inn steketermometer og stekte de på 200 grader til kjernetemperaturen ble 54 grader. Selv brukte jeg steketermometer.

Biffen er nå klar til å stekes med steketermometer.

Jeg serverte hele retten med pommes frites, asparges og peppersaus.

Ikke den flinkeste til å dandere, men jeg ble fornøyd.

Her snakker vi virkelig nyttårsmiddag og den ble såpass vellykket at jeg skal lage det i dag også på 1 nyttårsdag. 🙂

Ha en fortsatt fin første nyttårsdag alle sammen. Nyt den første dagen i forhåpentligvis ett mye bedre år enn hva 2020 var. 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg