Biff stroganoff

Er det en middag jeg husker godt fra barndommen så er det biff stroganoff, snakk om en skikkelig søndagsmiddag! Vel ikke for det vi hadde rester av den på en mandag også så den passer jo like godt på en hvilken som helst hverdag som på helg. Men gud bedre så godt det er og for ett herremåltid!

Dette er som skrevet noen jeg husker fra barndommen og jeg fikk det servert både av mamma og av bestemor så når det kom til oppskrift søkte jeg det rett og slett bare opp på nettet og så “slumpet” jeg litt underveis for å bruke hva vi hadde i kjøleskapet og for å få den rette smaken, har jo lære etter x antall matprogrammer at det er utrolig viktig å smake til underveis – for selv om oppskriften sier en mengde kan det hende du har lyst på mere eller rett og slett at du kaster oppi noe som ikke står oppskrevet.

Min biff stroganoff ble derfor til litt sånn underveis, men her er i hovedsak oppskriften min.

Ingredienser

  • 800 g biffkjøtt, for eksempel mørbrad.
  • 2 stykk rødløk.
  • 4 fedd hvitløk.
  • Smør
  • 2 spiseskjer god tomatpuré.
  • 2 dl rødvin av en god rødvin du har stående i skapet (passer jo perfekt som drikke til middagen senere også.
  • 2 dl storfekraft.
  • 3 dl crème fraîche.
  • Rømme.
  • Salt
  • Pepper.

Fremgangsmåte:

Skjær biffen i passende biter, selv liker jeg litt shunky biter slik at biten får en fin bruning rundt men fortsatt er litt rosa i midten.

Brun så litt og litt av biffen i stekepannen og krydder med salt og pepper eller andre krydder du føler passer, pass på å ikke ha i for mye slik at biffen blir brunet og ikke kokt.

Brun løken lett i gryta og rett før den er ferdigbrunet tilsett hvitløken.

Ha i tomatpureen og for å vekke den litt til live la den surre forsiktig sammen med løk og hvitløk i ca. 5 minutter.

Tilsett så den rødvinen du måtte selv ønske og la rødvinen redusere til halv mengde.

Tilsett kraften fra kjøttet eller den kraften du har stående i i skapet pluss en god dasj soyasaus og la det igjen koke inn til halv mengde.

Rør så inn creme fraiche pluss eventuelt en skvett med rømme som du har i kjøleskapet og la det småkoke noen minutter til gryten har en fin konsistens. Smak så til med salt og pepper og ha også oppi mer soyasaus om du ønsker.

Tilsett så biff kjøttet og la det lige der og godgjøre seg i sausen til alt er godt og varmt igjen.

Så er det bare å koke ris, lage potetmos eller stekepotet osv. vel egentlig det du måtte ønske til og helt til slutt er det bare å kose seg med ett godt måltid som varmer godt.

Maten smaker også himmelsk godt dagen etterpå og til dagen etter stekte jeg ris i istedenfor å koke den og det var heller ingen dum ide.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg