Blogg.no vinner gullbarbien!

Er vi egentlig sjokkert? Ikke jeg i hvert fall. Hver eneste dag som en går på nett er det personer som viser seg frem, forteller deg om hvordan en bør seg ut og hvilke inngrep som kan hjelpe deg til å føle deg bedre.

Gullbarbien 2020 går til blogg.no. FOTO: CARL-FREDERIC SALICATH / PRESS

Dette gjelder kanskje spesielt influensene med flere 100 000 følgere som forteller hvordan du kan bli lykkelig, penere eller oppnå mer i livet. Hvor mange ganger har vi ikke lest om serum som sprøytes inn, plastiske operasjoner (Tv2 viser til og med dette i beste sende til) og gud vet hva.

Hvile verdier er det vi lærer barn og unge i disse dager undrer jeg meg om. Er det slik at om du ikke har den “perfekte” timeglassfiguren så er du ikke bra nok! Må en male på seg ett tonn med sminke for å å skjule ujevnheter og skjønnhetsflekker?

Nei vet du hva? Dette må man ikke og man er bra nok slik en er.

Jeg er en selv en person som vokste opp med presset og jeg kan ofte ramle tilbake til slike tanker som om jeg er bra nok eller ei. Mobbing eller kroppspress som en føler på sliter på selvfølelsen og det etterlater sår som aldri gror helt. De er bare usynlige men de ligger der under overflaten å bare venter på å sprekke litt – noen ganger mye. Selv vokste jeg opp i en tid hvor sosialemedier ikke var tilstedet på samme vis som nå. Og derfor kan jeg bare tenke meg hvor hardt det må være for de unge nå. Vi lever i en tid hvor alle viser seg frem og skal du på tv må du passe idealformen. Om ikke så omhandler som regel rollen din noe med komedie og hvordan den mindre pene aldri vinner frem uten en total transformasjon.

Være stolt over seg selv, eller gjemme seg bort på grunn av kroppspress. Vet iallefall at jeg har kjent kjent på denne følelse mang en gang.

Seriøst liksom, til og med TV Norge er med på dette ved å søke etter den styggeste personen.

 

Så derfor når jeg da ser Press – Redd Barna ungdom deler ut denne premien til blogg.no for å ikke ha tilstrekkelige rettningslinjer og ikke tar ansvaret på alvor må jeg si meg enig. Som de skriver i sin begrunnelse;

  • Barn og ungdom blir igjennom rollemodellene deres utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske ingrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket.

Dette sier jo sitt og dette er jo bare tragisk. Nå er det på tide at vi alle tenker over påvirkningskraften vår. Om det er seg via ett blogginnlegg, tv program eller kommentarer som en slenger ut av seg i tide og i utide. Vi må begynne å forstå at alt vi ser og gjør har en påvirkningskraft og det er faktisk hardt nok å vokse opp i dagens samfunn om en ikke skal måtte se hvordan en blir perfekt til en hver tid.

Det er rett og slett urettferdig at såpass mange tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse. Og vet du, en dag er det for sent å gjøre noe med det også.

Psykisk helse skal en ikke spøk med og det er nok av mennesker som tar sitt eget liv på grunn av det. Pluss at når noen da går til det grepet er det het ærlig for sent å komme å beklage. Vi må lære av våre feil og begynne å se fremover. Lærte vi ingen ting etter Ari Behn sitt selvmord som ett eksempel, her hvor så mange etterpå endret synspunkt over hvilken mann han var.

Selv drømmer jeg iallfall om en dag hvor alle og en hver er bra nok for den du er. Personligheten din, evnen til å vise omsorg, kjærlighet og empati. Dette er kvaliteter som betyr noe, ikke om du har noen kilo for mye, høyt hårfeste eller andre ting som går under det å ikke var perfekt.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg