Bruker du ekte pels eller holder du deg til fuskepels?

Jeg er kanskje ikke den som er mest politisk engasjert og slik, men er det noe som brenner dypt inni meg er det dyrevelferd. Sannheten er at jeg er over gjennomsnittet glad i dyr, jeg ønsker alle dyr ett godt og langt liv. Derfor har jeg mange ganger lurt på hva som får folk til å kjøpe ekte pels?

For meg er tanken på å bruke ekte pels helt uaktuelt, pelsen hører hjemme på dyret og ikke for at vi skal kunne pynte opp en lue eller eller ha en diger kåpe. Pelsen som blir kjøpt er pels fra dyr som bor i grusomme omstendigheter og jeg ser det derfor som min plikt å ikke ta del i denne dyremishandlingen!!!

Dyrene bor på pelsfarmer og gjerne også flere i samme trange bur. Her er forholdene til dyrene forkastelige og når en ser bilder / videoer fra slike steder, kan en ikke si seg uenig. Dyrene har flere skader på grunn av gitteret fra buret og ved flere anledninger skader også dyrene hverandre på grunn av plassmangel!!

Så når jeg ser og leser om slikt tenker jeg;

  • Hvordan kan vi mennesker være så grusomme?
  • Hvorfor kan ikke folk bruke fuskepels istedenfor ekte pels?
  • Hvordan kan vi la dette passere uten å reagere?

Fuskepelsen som finnes på markedet nå er like om ikke mer dekorativt med tanke på at du vet at du da ikke plager ett uskyldig lite dyr!

Flere ganger har Noah signaturinnsamlig for å hjelpe disse stakkars dyrene og dette er noe vi alle byrde signere under på. For seriøst; hvorfor skal dyret tortureres for at du skal kunne pynte deg?

Signaturkampanjer som disse er så viktige.

 

NOAH ble startet i 1989 av en gruppe aktivister med erfaring fra nasjonalt og internasjonalt miljø- og dyrerettighetsarbeid. I dag har NOAH over 6000 medlemmer og flere tusen aktive støttespillere som engasjert fremmer NOAHs budskap om respekt for dyrs liv. Det finnes lokale aktive og NOAH-hjelpere i de fleste norske byer, i tillegg har NOAH frivillige og ansatte fagmedarbeidere som alle er koordinert av NOAHs styre. NOAHs aktivitet er basert på frivillig og idealistisk engasjement, profesjonelt og grundig arbeid og ikke minst et solid og gjennomtenkt fundament i dyrerettighetsideologien.

 

Noah – for dyrets rettigheter.

  • Dyr lever for sin egen del og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg