Cafe Sting sjokoladekake med kaffe

Uke 43 og tid for nok en kake til Mc Klubben.

Denne uken ble den en Cafe Sting sjokoladekake med god kaffesmak. Mannfolk må jo få opprettholde tradisjonen jeg har laget til de med kake hver uke. Har jo allerede begynt å planlegge Halloween kake og ikke minst julebordkake til de også. Men la oss konsentrere oss om denne kaken her først.

Cafe Sting sjokoladekake med god kaffesmak.

Akkurat hvor denne kaken stammer fra Café Sting vet jeg helt ærlig ikke, for jeg har seriøst funnet så mange forskjellige oppskrifter på denne. Derfor har jeg nå laget min egen vri på den og alt jeg kan si er at kaken er en sjokoladekake ut av en annen verden!

Ingredienser til selve kakebunnen som jeg delte i to når den var ferdig;

  • 125 gram smør.
  • 1 dl. sterk kaffe.
  • 3 ss. nesquik.
  • 2 ts. vaniljesukker.
  • 4 store egg eller 5 mindre egg.
  • 250 gram sukker.
  • 150 gram hvetemel.
  • 3,5 ts. bakepulver.

Ingrediensene til sjokoladekremen;

  • 4 store egg eller 5 mindre egg.
  • 2 dl. kremfløte.
  • 270 gram sukker.
  • 150 gram melkesjokolade.
  • 250 gram smør.
  • 2,5 ts. vaniljesukker.
  • 5 gram med sterk kaffepulver.

Fremgangsmåte for selve kakebunnen;

  1. Smelt smøret i en kjele sammen med kaffe, nesquik og vaniljesukker.

    Steg 1.

  2. Ta kjelen av platen og la det avkjøles litt mens du ordner videre på oppskriften.
  3. Skill eggene, ha eggeplommene i kjelen og pisk med elektrisk mikser.
  4. Bland så i sukker, mel og bakepulver.

    Steg 4.

  5. Pisk eggehvitene for seg til marengs og vend dette i deigen til slutt.
    Steg 5.
    Steg 5.

    Steg 5.

  6. Ha deigen i en rund form (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen.

    Steg 6.

  7. Stek kaken nederst i ovnen ved 175°C i ca. 45 minutter.

    Steg 7.

  8. Avkjøl kaken i formen før den tas ut og deles i 2 bunner, ett lite tips er å ha kaken i fryseren i ca. 30 minutter før du deler den.

Fremgangsmåte for kremen;

  1. Ha kremfløte, sterk kaffepulver, egg og sukker i en kjele.
  2. Gi blandingen et oppkok under omrøring.
  3. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt melkesjokolade, smør og vaniljesukker.
  4. La alt smelte og rør kremen glatt.
  5. Sil kremen før neste steg, på denne måten er du sikker på at du får en glatt krem.

    Steg 5.

  6. Sett kjelen med kremen i kjøleskapet over natten.
  7. Dagen etter vil sjokoladekremen ha blitt tykk i konsistensen. Men jeg pisket den også opp litt igjen for å få den lysere og synes kremen var for løs, så derfor så tok jeg i litt ekstra melis. Her må du nesten bare prøve deg frem til du får den konsistensen du selv ønsker.

Nå er det bare å ha krem mellom lagene på kaken og så pynte på toppen og rundt før du serverer den.

Kake med masse god sjokoladekrem med kaffesmak.

Når kjærest kom hjem med denne var det kun ett lite stykke igjen til meg, men jeg fikk i det minste smak litt på kaken min selv denne gangen. 🙂

 

4 kommentarer

Siste innlegg