Hverdagsheltene i helsevesenet.

Det sies at helsepersonell spøker og ikke tar COVID 19 på alvor… inkludert meg selv. Men hvordan tror du vi hadde overlevd i jobben vår uten litt galgenhumor? Hvordan hadde du overlevd?

I disse usikre Convid 19 tider.

Sannheten er at det er ikke bare i disse Convid 19 tider vi risikerer helsen vår og helsen til våre nærmeste. Tro meg dette er noe vi lever med hver dag. Hver eneste dag er det syke rundt oss og sjansen for å bli smittet er stor. Men vi går på jobb hver dag allikevel.

Du tenker kanskje jeg ikke vet fult ut hva jeg snakker om. Men sannheten er at jeg har mange år innen helse. Jeg har vært innom det meste. For å nevne noen; sykehjem, dementavdeling, korttidsavdeling, hjemmesykepleie og hjemmehjelp pluss psykisk utviklingshemmede brukere både gamle og unge.

Så ja her vet jeg litt hva jeg snakker om. Sannheten er at uten litt galgenhumor hadde jeg ikke overlevde alle disse årene innen dette yrket.

En liste som nå blir spredd på Facebook i disse dager er denne under her og den beskriver realiteten godt.

Først:

  • For å jobbe i helsevesenet må man ha syk og mørk humoristisk sans – beklager, men det er faktisk et krav. Hvis du ikke er en av oss, forstår du ikke. ❤️

For det andre:

  • Bare fordi vi ikke lager hermetiske bokser, hamster toalettpapir eller krangler om den siste flasken med håndsprit i butikker. Er ikke det ensbetydende med at vi ikke forbereder oss. De fleste av oss går på jobb daglig uten å vite hvilke sykdommer eller infeksjoner vi kan komme i kontakt med….. Så å forebygge infeksjoner og arbeide på bakgrunn av forholdsregler er standard i omsorg og en naturlig del av hverdagen vår.

For det tredje:

  • Når har massehysteri hjulpet i noen situasjon? Helsepersonell er opplært til å holde seg rolige og samlet i stressende situasjoner. Vi tar oss av og bøter på ulike kriser daglig.

Sist men ikke minst:

  • Mens alle er bekymret for stengte grenser, reiseforbud og statlig igangsatt karantene fra skole og jobb på ubestemt tid….
    Hvem tror du fortsatt blir tvunget til å gå på jobb?
    Du gjettet helt riktig… Helsepersonell!

Så….. Ikke få panikk… Bruk sunn fornuft… Følg med på dine egne og andres sykdom symptomer…

Bli hjemme hvis du føler deg syk…

Pust dypt inn, pust ut og vask hendene!

Om noen skulle reagerer på at jeg deler denne nå mens jeg selv sitter fast på Bali og mener jeg burde holde munn. La meg si det slik, dette gjelder for alle inne helsepersonell inkludert meg selv som er på ferie og nå ikke har fått kommet meg hjem. Ja, jeg vet det venter 14 dager karantene når jeg kommer hjem. Men la oss se bort franat jeg sitter her på Bali og karantenen om forhåpentligvis ikke for mange dager.

Fakta er da at jeg hadde vært en av de som risikerer helsen min for at Norge og verden skal gå rundt. Uten oss i helsevesenet, de som “kun” sitter i kassa på Kiwi, de som “kun” vasker eller de som står bak disken på apoteket – hva skulle du gjort uten dem.

Jeg bruker ikke dele slike innlegg som dette på Facebook og iallfall ille kopiere det og dele det på bloggen. Men i disse dager føler jeg dette passet og setter fokuset på ett viktig tema. For når jeg leser om mennesker som reiser på hytta og generelt bare må ut for de de skjeder seg i karantene.

Vel, stakkars dere!

Her er det snakk om å hindre smitten i å spred seg enda videre og kanskje forhåpentligvis få satt en stopper på det. Jeg fikk bare for noen dager siden melding fra ei som at jeg kunne se frem til ekstra 14 dager med påtvungen ferie når jeg kom hjem. Denne meldingen gjorde meg bare oppgitt og litt sint.

Karantene og mindre kontakt med mennesker der ute ved at vi ikke lengre går ut og er så sosiale er ingen ferie. Selv har jeg to hunder og heldigvis har vi en stor hage de kan leke seg i pluss stort uteareal på hjemgården til samboeren. Vi begge er forberedt på at dagene kan bli lange og kanskje også kjedelige. Men som jeg skrev i går. Dette handler om å se på situasjonen så positivt som overhodet mulig. Det finne måter å underholde oss på selv nå. Og kanskje denne tiden kan brukes til å gjøre unna ting du eller ikke har tid til som for eksempel male en vegg, rydde inne på roterommet osv…..

Det finnes håp selv om det kanskje føles lite i disse dager og vi må prøve å tenke fremover til en tid hvor disse dagene er over og ting går tilbake til det normale igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg