Japanske Pølsehorn

Dette her vil nok for mange kanskje høres meget rart ut, selv for meg var jeg skeptisk. For kan du se hvordan hvitsaus og bakst henger sammen?

Isåfall er jeg enig med deg at kombinasjonen høres rar ut. Men det stoppet ikke meg og ideen min resulterte i disse mettende hornene.

Pølsehorn av hvitsaus.

La meg forklare bakgrunnen for ideen. Det hadde seg nemlig slik at vi spiste fiskemiddag i går og hadde mye hvit saus til overs. Siden jeg har bakt mye med japansk teknikk i det siste og den tangzhongen opprinnelig er en slags tykk saus tenkte jeg hvorfor ikke.

Vi hadde igjen sirka halvparten av sausen når middagen var over, noe som tilsvarer rundt 3,5 dl. Til dette tilsatte jeg omtrent 60 gram med mel og rørte det godt sammen. Oppi der hadde jeg også en god del krydder, tenkte at hvorfor ikke la krydderet komme igjennom hele hornet og ikke bare som fyll. Jeg hadde oppi noen klyper med røkt paprika, chilli, hvitløk og pepper.

Slik såg tangzhongen ut når alt var blandet.

Når tangzhongen var ferdig satte jeg den over i en bakebolle og satt den til kjøling mens jeg veide og målte opp resten.

Men la oss ta handlelisten til resten av baksten først.

Ingredienser til deigen;

  • 850  gram hvetemel.
  • 1 pakke tørrgjær.
  • 2 ss. sukker.
  • 2 ts. salt.
  • 3,5 dl melk.
  • 200 gram romtemperert smør.

Fremgangsmåte;

  • Ha alt melken oppi tangzhongen.
  • Bland alt det tørre i en annen bakebolle og så tilsett det tørre med det våte.
  • Elt det godt sammen, tar noen minutter og deigen blir ganske fast.
  • Tilsett så smøret i biter en etter en og elt deigen på nytt i rundt 10 minutter.

Nå har du en utrolig smidig deig og en deig som er enkel å jobbe med. Du kan ha litt mer mel i, men prøv å unngå det. Blandingen av tangzhong gjør at deigen tåler mere væske enn valg deig og dette gjør at makten blir mer fløffig.

Ta den ut på kjøkkenbenken og kna den litt for hånd.

Bruk noen minutter og kna deigen for hånd på kjøkkenbenken med så lite mel som mulig.

Ha deigen over i bakebollen igjen og sett den til heving med litt plastisk over seg. La den heve til dobbel størrelse, noe som tar mellom 1 til 2 timer avhengig av temperatur.

Deigen er klar til å heve.

Når deigen er doblet velt den over på kjøkkenbenken igjen.

Deigen er nå ferdighevet.

Kna deigen lett sammen og del den opp i tre like store deler, selv brukte jeg vekta her og hver del veide ca. 587 gram.

Deigen delt opp i tre like store deler.

Kjevle ut hver del til en passe stor sirkel, ca. 0,5 cm tykk. og del den opp i 8 deler.

Deigen er nå delt opp og klar for fyll.

Når det kommer til fyllet bestemmer du selvfølgelig selv hva du vil ha i. Men jeg brukte følgende;

  • grillpølse med chilli og ost.
  • strøost.
  • Chilli krydder.
  • Pepper og hvitløkskrydder.

Fordel fyllet på den bredeste delen av trekantene. Bretter så sidene inn litt så fyllet ikke skal renne ut og ruller de sammen. Legg hver av de på stekebrettet med den spisse enden ned på undersiden. Snitt noen snitt på oversiden av de uten å snitte ned til selve fyllet.

Fylte horn med snitt klar til etterheving.

La hornene etterheve i ca. 45 minutter.

Sett ovnen på 220 grader med over- og undervarme.

Pensel hver horn med litt egg eller melk.

Stek hornene i ca. 15 til 17 minutter avhengig av ovnen din.

Hornen står til avkjøling og venter på å bli spist opp.

Nå kan de bare nytes. Disse smaker fortreffelig nå som varme men du kan også nyte de kalde. Selv ente jeg opp med å fryse ned flere av de slik at jeg kan ha de med som mat i påsken på jobb. 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg