Dag 3 i karantene – Rosa makroner

Ok, disse sitter litt langt inn å dele med dere da de er langt i fra perfekte på utseende. Men jeg kan love deg at smaken er så himmelsk god at du vil tro du er kommet til himmelen.

Haha, litt selvskryt. Men må bare skryte opp smaken når utseende ble så som så. Eneste jeg kan si er at jeg ikke gir opp og tanken er å prøve til jeg får de så perfekte som jeg ønsker. Eneste grunnen til at jeg deler dette katastrofale utseende med dere er fordi jeg delte prosessen på Instagram i går. 🙂

Utseendemessig katastrofale men smaken er ikke til å klage på.

Ingredienser til selve makronene (ble sirka 156 halvdeler av min mengde);

  • 150 gram eggehviter (da vare på plommene, de kan du bruke til noe annet)
  • 100 gram sukker.
  • 200 gram mandelmel.
  • 250 gram melis.
  • Rød konditorfarge.

Fremgangsmåte;

  1. Bland sammen mandelmel og melis i en bolle.
  2. I en anne bolle stivpisker du eggehvitene og sukker sammen. Den er ferdig når du kan snu bollen på hodet uten at innholdet ramler ut. Tar mellom 7 og 10 minutter.
  3. Tilsett konditorfargen i marengsen og rød inn fargen.
  4. Bland inn mandelmelet og melisen i marengsen og rør det sammen til en glatt røre.
  5. Ta blandingen i en sprøytepose og gjør klar tre brett med bakepapir.
  6. Sprøyt ut sirka 5 kroners rundinger på bakepapiret, med min blanding fikk jeg 156 rundinger. (Ønsker du di større er det ingen problemer, men bare da at de blir litt mindre antall).
  7. Sett de til tørking på kjøkkenbenken til du kan ta på di uten at røren er klissete, ta ca 30 – 60 minutter.
  8. Stek de så på varmluft 140 grader i 11 minutter.
Stivpisk eggehvite og sukker.
Tilsett konditorfargen.
Bland mandelmel, melis og marengs sammen.
Ferdigstekte makroner.

Ingrediensene til kindereggkremen;

  • 100 gram kremfølte.
  • 200 gram kindereggsjokolade.
Kindereggsjokolade og fløte.

Fremgangsmåte;

  1. Varm opp fløten og tilsett sjokoladen.
  2. La sjokoladen smelte inn i den varme fløten.
  3. Rør det godt sammen og la blandingen stå til den er avkjølt. Kremen tykner etterhvert.

PS; I ettertid av denne kremen kommer jeg neste gang til å tilsette litt melis i kremen da jeg synes den ble litt for flytende. Skal fortelle om mengden av det ved neste forsøk.

Sammensetting av makroner og krem;

  • Ha kremen i en sprøytepose.
  • Sprøyt ut en passe mengde krem på en makron og sett den andre på toppen.

PS; som sagt ble ikke mine perfekte da kremen ble litt tynn, men jeg lover smaken er der. 🙂

Ett ikke perfekt forsøk, men ett forsøk på makroner er det uansett.

Jeg er som sagt ingen baker, men håper på å bli bedre etterhvert. Tenker derfor at det er greit å vise frem det som ikke er perfekt også. Så får vi bare krysse fingre for at de vil se bedre og bedre ut for hver gang. Men smaken er det altså ingen ting å utsette på, så nyt de selv om de ikke ser feilfrie ut.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg