Dag 3 i karantene – Sjøkreps- og fiskesuppe.

Tenk dere vi er nå snart inne i måneden April, di siste tre månedene har virkelig bare fløyet av sted. Rart å tenkt tilbake til nyttårsaften og samlingen av skallet etter sjøkrepsmiddagen den dagen. Jeg hadde jo allerede dag store planer om å lage en skikkelig god sjøkrepskraft på skallet, men så var tiden bare borte.

Så derfor nå mens jeg er i karantene fant jeg ut at tiden var inne. Først og fremst er jo slik kraft bare flytende gull som gjør hver en middag til en buffe av havet, men i tillegg fikk jeg også mye større plass i fryseren om jeg endelig tok det i bruk. Jeg hadde jo igjen alt av skallet, hodene og klørne fra nyttårs, så det sier seg jo selv at det tok litt plass i fryseren.

På lik linje som at jeg ikke er noen baker er jeg langt ifra noen kokk heller. Men når jeg har tid liker jeg å leke på kjøkkenet pluss at jeg ser på en del matprogrammer på TV. Jeg vet ikke hvor mange programmer av Masterchef Australia og Gordon Ramsey matlagninger jeg har sett på. Derfor kan denne kraften og suppen kalles for mitt andre forsøk på å lage kraft.

Sjøkrepskraft som smaker himmelsk.

Fremgangsmåten er i grunn ganske enkel, denne gangen har jeg ikke fulgt noe oppskrift men helelr tatt det litt på følelsen.

Jeg hadde som sagt masse skall, hoder og klør til overs.

Sjøkrepshoder i tillegg til at jeg hadde skall og klør.

Alle disse fikk seg en real omgang med kjevla da jeg slo alt sammen til mindre biter.

Skall, hoder og klør møter kjevle.

Deretter stekte jeg alt i stekpanna litt før jeg hadde alt sammen oppi favorittgryta mi.

Alle av skall er nå stekt litt i stekepanna for å få frem mere smak av alt sammen.

Fra her hadde jeg oppi tre fedd med hvitløk, to liter vann, 2 gulrøtter og noen skiver med kålrabi. Alt dette for å få frem mest mulig smak og samtidig passe på at sjøkrepsen fikk være stjerna i kraften.

Jeg lot alt dette få ett godt oppkok, skrudde ned varmen på to og lot det stå å småputre i noen timer. Deretter silte jeg bort alt oppi gryta og satt igjen med denne herlige kraften.

Sjøkrepskraft som smaker himmelsk.

Fra her smakte jeg til med litt krydder, tok egentlig bare litt forskjellig som jeg hadde i skapet. Slikt som paprika, chilli, hvitløk, pepper og karri. Helt til slutt hadde jeg oppi litt melk og litt kremfløte pluss litt sitronsaft for å runde av smakene.

Med litt kryddning, melk og sitron ser den nå slikt ut.

Så fra her delte jeg opp gulrot og kålrabi før dette fikk koke litt sammen med suppa også.

Gulrot i biter.
Kålrabi i biter.

Helt til slutt delte jeg opp ett fiskestykke av laks til hver person og hadde oppi serveringsfatet.

Laks i biter.

Jeg valgte å ikke koke fisken i suppa, men heller la den få kokt seg akkurat passe når jeg helt suppa over i serveringsfatene.

Sjøkreps- og fiskesuppe med gulrot og kålrabi.

Denne suppa smakte fantastisk godt og vil varme deg på en hver som helst uværsdag. I tillegg ble det såpass mye suppe at vi hadde til to middager og etter dette var det også rester igjen.

Resten har jeg også stor planer for som jeg forteller om en annen dag. Jeg tenker nemlig slik at det er viktig å ikke kaste mat og at alt kan brukes til noe om en tenker lurt. For det første er det jo økonomisk og best av alt passer det perfekt nå i disse dager da jeg ikke får handlet noe uten å mase på andre.

Vel, de som har handlet for oss har ikke sett på det som mas. Men heller vært veldig grei og sakt i fra at det bare er å si det høyt når vi trenger noe. Hvor flott er det ikke å ha slike venner og familiemedlemmer?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg