Dag 6 i karantene – Supergod laksegrateng på rester

Er du en person som kaster mat eller bruker du de resten du har liggende?

Vel har du fulgt meg en stund nå vet du at jeg er i kategorien nummer to, bruk det du har. Noen vil kanskje si at det er gjerrighet som gjør det men nei det er ikke slik jeg ser på det. Selvfølgelig er det økonomisk å bruke rester og selv om jeg ikke ser på meg selv som noen gjerrigknark synes jeg likevel det er kjekt å spare penger der en kan.

  1. Du sparer penger som du kan bruke på andre ting som sparing, oppussing og reise (når Covid 19 tiden er over).
  2. Du sparer miljøet.
  3. Du får brukt opp alt i kjøleskap og fryser uten at det blir gammelt eller mugner.

For meg er disse tre punkten like så viktige. I starten på karantenetiden min lagde jeg sjøkreps- og fiske suppe. denne kan du lese om HER. Denne suppen varte i to dager og likevel hadde vi rester. Resten av denne suppen ble ikke kastet, men ente heller opp som denne laksegratengen som vil gi deg ett smil om munnen når du spiser den.

Laksegrateng

Gratengen ble til på slump, mulig jeg har arvet noen kunskaper fra bestemor som jeg ikke helt har innsett selv ennå. 😉

Uansett, jeg startet med å lage en karrisaus, akkurat hvor mye det ble er jeg ikke sikker på. Men for å si litt ble den til som følger;

  1. Smelt 3 spiseskjeer smør i gryta.
  2. Ha i 3 spiskjeer med hvetemel og rør rundt slik at smør og mel blander seg godt.
  3. Tilsett resten av fiskuppa (jeg site av suppen og tok vare på grønnsakene til senere). Rør dette godt ut og pass på at det ikke blir klumper eller smaker mel.
  4. Tilsett melk litt etter litt til du har passe mengde saus.
  5. Tilsett det krydderet du måtte ønske, selv brukte jeg karri, chilli, pepper og salt.

Kok så opp 200 gram makaroni og bland det inn i sausen. Mens du venter på at makaronien koker deler du opp noen skiver kålrabi i biter og noen gulrøtter i biter. Når di var delt opp la jeg de oppi sausen som fortsatt var litt varm.

Sil så av vannet på makaronien og bland den inn i sausen med grønnsaker i. Tilsett grønnsakene fra suppen og sist del opp 500 gram med laks i biter.

Laksegrateng

Som dere ser har jeg alt i en gryte som gjør at det ikke blir mye oppvask. Min gryte er av favorittserien min LeCreuset som dere finner mye fint av HER.

På toppen av alt strødde jeg på litt god ost og helt til slutt knuste jeg kavring og hadde helt på toppen.

Deretter stekte jeg det midt i ovnen på 190 grader i ca 30 – 40 minutter.

Dette kan virke som mye mat, men vi har endt opp med å ha denne middagen i tre dager. Så her får du altså mye for pengene og du slipper å lage ny mat hver eneste dag. Takket være disse middagene har jeg i hovedsak kun laget middag to dager siden jeg kom hjem fra Bali.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg