Dag 8 karantene – Digg popcorn med karamell

Er du fysen på noe godt i kveld, rett og slett en søtmoms eller snokkelhane? Vel da kan e anbefale en skål eller to av denne herligheten.

To skåler som kan gi mye kos.

Popcorn med karamell og litt salt var noe jeg først prøvde i London. Vi kjøpte det som kos når vi skulle på musikalen Lion King. Men jeg har aldri prøvd å lage det selv før nå. Og siden samboeren og jeg selv syntes det smakte like godt som det vi kjøpte i London, tenkte jeg å dele oppskriften med dere.

Søker du på nett finnes det en hel haug at oppskrifter, men jeg ønsket noe som var enkelt og snarlaget. Dette lukter også veldig godt når karamellen får skikkelig konsistens og derfor var Lexie og Snoopy meget spent på hva som foregikk.

Snoopy og Lexie syntes det lukter utrolig godt og var nokså nyskjerrig på hva jeg laget.

Ingredienser;

  • 1 liter popcorn.
  • 200 gram sukker.
  • 1 dl vann.
  • En klype salt.
  • 1 spiseskje smør.

Fremgangsmåte;

Pop popcorn og ha det over i en bolle, plukk ut de kornene som ikke har poppet seg.

Nypoppet popcorn.

Lag karmamellen ved å ha sukker og vann i en kjele, varm det på middelsvarme. Pass på å ikke rør i blandingen mens den varmes for å unngå at den krystalliserer seg. På middels varme tar det litt tid, men når den først begynner å bli til karamell går det fort. Så pass på å ta den av før den blir brent.

Ha så oppi klypen med salt og smøret. Når smøret kommer oppi freser det litt men det går fint. Bland alt sammen til en glatt og flytene karamell.

Laging av karamell.

Hel så karamellen over popcornet.

Karamellen er helt oppi popcornet.

Bland popcornet og karamellen godt sammen uten at du ødelegger popcornet.

Popcornet og karamellen må blandes godt.

Fordel blanding jevnt fordelt over på ett bakebrett og la det stå til avkjøling.

Popcornet fordeles over ett stekebrett slik at karamellen får tid til å kjølne.

Når blandingen er avkjølt deler du det opp og serverer det i en stor skål eller flere små.

To skåler som kan gi mye kos.

Selv gikk jeg for to søte skåler.

Selv gleder jeg meg til å kose meg med denne nusselige skålen.
Bare å glede seg til en kosekveld med denne blide skålen.

Selvfølgelig smaker dette best når det er ferskt, men pakker du det ned i en tett boks vil det holde seg godt i flere uker. Så det er ingen ting i veien for å lage dette på forhånd heller om du skal gi det bort eller noe.

Hvor koselig er det for eksempel ikke å kunne overraske en venninne eller ett familiemedlem med en pose hjemmelaget popcorn bare for det er koselig.

Bare husk på at kanskje ikke akkurat nå i disse dager når vi bør holde avstand. Men ønsker du likevel å overraske noen nå kan du jo i mangel på hånd til hån overlevering legge det i postkassa eller henge det på døra. Så ender du en melding og forteller de at det er en overraskelse til de i postkassa eller uten for ytterdøren. 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg