Dag 9 i karantene – Italiensk pizza in the making.

Vet du hva?

Jeg vet ikke jeg, men ser ut som karantene og matlaging for min del passer meg. Vel, matlaging og baking. Aldri laget så mye fra grunnen av i mitt liv. Og i tillegg har jeg lekt meg frem til nye smaker og oppskrifter. Pluss at jeg har vært supert flink med å kun bruke det vi har i hjemmet. Litt selv skryt er vel lov? 🙂

Slik gjelder det også når det kommer til denne pizzaen. Deigen består av ekstra eggeplommer på grunn av makronbaking, pizzasausen består av pølegryta som jeg lande i går.

Italiensk Pizza

Ingredienser til pizzadeigen;

  • 2,5 dl vann.
  • 25 gram gjær.
  • 400 gram hvetemel.
  • 1 egg, men ha gjerne opp 1 eller 2 ekstra plommer om du har til overs slik som meg.
  • 30 gram olivenolje.
  • 1 spiseskje helmelk.
  • 1/2 teskje salt.

Hvordan lage deigen;

Det er viktig at vannet, melken og egget er romtemperert.

  1. Ha vann og salt i en bolle.
  2. Tilsett gjær som du løser opp i vannet med fingrene.
  3. Tilsett alle de våte ingrediensene.
  4. Ha melet oppi.
  5. Bland alt godt, du kan elte for hånd eller med en kjøkkenmaskin.
  6. La deigen hvile i 2 timer tildekket med et fuktig kjøkkenhåndkle.
  7. Kna ut deigen til passe størrelse og forstek den på 220 grader i ca. 5 minutter.
Italiensk pizzabunn.

Fyllet;

  • Tomatsaus, selv brukte jeg som sakt rester fra pølsegryta som vi hadde i går.
  • Karbonadedeig.
  • Rå italienske kjøttboller.
  • Ananas.
  • Sjampenjong.
  • Løk.
  • Ost.

Men her kan du altså ha på alt du måtte ønske, du tar på det du ønsker.

Pizzafyllet.

Laging av pizza;

  • Ha på fyllet etter ønske og strø gjerne på litt oregano på toppen om du ønsker.
  • Stek pizzaen på 220 grader midt i ovnen i ca. 15 – 20 minutter avhengig av ovnen din.
Steking av pizzaen.

 

Når den er ferdig er det bare å nyte den. Denne er det også nok mat i slik at du har middag i to dager. Hvor kjekt er ikke det liksom? 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg