De berømmelige nettrollene!

Koronavaksinen er på vei og det er stor debatt om hvem som skal få først og sist.

Dette innlegget kommer i hovedsak på grunn av hva jeg leste rett før jeg la meg i går kveld, men egentlig har det ulmet lenge i meg. For jeg er rett og slett sjokkert over hvordan voksne oppfører seg i kommentarfelt i sosiale medier. Det er virkelig skremmende lesning til tider og utifra dette er det lett å skjønne at barn mobber. For la oss vare så ærlige å si det som det er; barn lærer av oss voksne!

Jeg forstår meg ikke på disse voksne menneskene som sitter anonyme bak tastaturet hjemme og lirer av seg den ene kommentaren etter den andre. Selvfølgelig kan tema som denne vaksinen starte en diskusjon, men hvordan har det seg at folk ikke kan forholde seg til saken? Istedenfor går di etter enkeltpersoner og gjerne på hvordan de ser ut utseendemessig.

Hva har for eksempel en vaksine mot korona med om hvor tynn, tykk, mørkhudet, lyshudet, ser blid ut, ser sur ut, legning, har feil hårfrisyre osv osv…?

Altså la meg vise dere noen eksempler på hva jeg leste bare i det siste kommentarfeltet om vår statsminister Erna Solberg og rusmissbrukere i ett innlegg angående at rusmisbrukere skal få vaksine;

  • “Det er vist massedrap Erna har satt i gang, trenger noen doser den elefanten der også!”
  • “Hvorfor skal rusmisbrukere få vaksine når de selv har valgt å drepe seg selv med narkotika?”
  • “Synes de er så fint å kaste vekk disse nye sprøytene til narkomane slik at de kan overleve ett år til. For å så sette selv 100 doser selv og dø av overdose, istedenfor å gi det til folk som faktisk trenger den og fortjener den!”
  • “Jeg har ingen ting i mot dem, men hvorfor skal mennesker som dreper seg selv få den?”
  • “Kjempeflott at de prioriterer 95% av Haugalandets innbyggere først!”
  • “Får begynne på heroin da!”

Altså dette er kun noen av de få siste kommentaren folk har slengt fra seg i går. Dette er så langt i fra min holdning til alt som du kommer.

Dette er rett og slett forkastelig spør du meg!

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan rakke ned på andre mennesker bare fordi de selv føler en glede med det. Minst av alt skrevet det i ett kommentarfelt. For jeg tar meg i å lure; har de ville og turt å sagt dette til personen om de sto ansikt til ansikt.

Selv om jeg kunne hatt lyst skal jeg ikke skrive navnet på han som kaller Erna Solberg en elefant som eksempel. Men hvor mange er det som trur at han hadde turt det om han en dag møtte henne på gaten?

La oss nå se sannheten her for det den er. Mobbing og uthenging er ikke greit om det er ansikt til ansikt eller på nett. Men det er virkelig skremmende å lese hvordan voksne ikke ser ut til å bry seg på nett, de bare tror at de kommer unna med det.

Selv tar jeg meg i å håpe de selv ikke har barn rundt seg som de lærer slike verdier til, men dessverre frykter jeg at di har det. I hver fall mange av di. Og jeg håper for alt i verden at de barna aldri selv vil oppleve mobbing på nært hold, for da tror jeg det ikke er mye sympati å hente hos foreldrene.

Mange sier vi gikk inn i det nye året (kun for noen dager siden) med blanke fargestifter og at dette året lover godt med tanke på hvor tungt 2020 var. Men så langt er det ikke så mye som viser dette!

Altså har du ikke noe fint å si, så la vær. Hold deg saklig om du vil diskutere og la vær å være ett nettroll eller en mobber. Dette gangner ingen og det vil ikke hjelpe i noen situasjoner. Så om du sitter på nett og ikke har noen fint å skrive, bare bla deg videre og være ett godt eksempel.

Vær så snill.

 

2 kommentarer
    1. Huff! Jeg skjemmes på vegne av voksne når de fremstår som slike nettroll! Typiske er jo at de sitter på anonyme nettsted og lirer ut av seg så ufine ting om andre mennesker!

      Hvis disse nettrollene har unger er det flaut, for når vokse ikke klarer å oppføre seg så kan man heller ikke forvente at unger lærer seg nettskikk!

      Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser at de er så usaklige og stygge i sin ordbruk at de går løs på utseendet til noen.

      Dette skal ikke aksepteres, og det der viktig å si fra!

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg