Det begynner kanskje å ligne på noe….

Som jeg fortalte om tidligere, bursdagsgaven min fra Tor i år er ett portrett. Han er jo en kunstner innen tegning og har hatt stor interesse for proposjoner og farger fra en ung alder. Bildet av meg skal bare bestå av blyantstreker, men han snakket om mulig endring av bakgrunn. Alt dette skulle jeg få svar på etterhvert.

Uansett var jeg utrolig spent nå som jeg endelig skulle få se noe av jobben han har lagt ned. Måten han forklarte jobben var med mange steg. Han tegnet først en skisse som gjorde vondt i følge han selv. Ikke vondt på den måten at jeg skal bli skuffet, men vondt for han før han får essensen av meg inn i tegningen. Jeg har visst blant annet en spesiell måte å smile. Dette var årsaken til at jeg fikk komme å se. For han trengte å studere deler av ansiktet mitt mere og spesielt smilet mitt.

Men uansett ville han først vise meg en tegning av han selv. Tegningen besto av tre varianter av ansiktet hans. Personlig ble jeg imponert over hvor bra han har fått med detaljene av seg selv.

Hans egen versjon av han selv fra tre vinkler.

Jeg måtte etter dette bare spørre om han brukte speil mens han tegnet. Da lo han godt og det kom ett kjapt og konkret nei. Speil ville gjøre at han tegnet seg selv speilvendt og det kunne han ikke ha noe av. Så teknikken for dette prosjektet av han selv besto av FaceTime. Imponerende ikke sant?

Vel nå er tiden inne for å vise de første utkasten av med. Husk nå på at dette er starten hvor han selv sa at som kunstner gjorde dette vondt.

Tegning nummer 1.
Tegning nummer 1, bare litt nærmere.

Skal si at jeg ser meg selv litt her i første utkastet selv om det er enkelt i følge Tor.

Tegning nummer 2.

Her følte jeg slev det hadde sklidd litt ut og jeg ble nesten sjokkert. Første reaksjonen min var at jeg såg ut som en zombie. Huff, er det lov å si når noen gjør denne jobben?

Tegning nummer 3.

På siste utkast begynte jeg å se meg selv litt igjen, men om det ligner helt på meg vet jeg ikke? Altså misforstå meg rett. Jeg ser selvfølgelig likheter, men selv Tor sa det var noen feil her. Dette var årsaken til at jeg måtte komme en tur til å sitte modell.

Jeg satt vel på ny i sånn sirka 30 minutter før han også denne gangen tok noen bilder. Så fikk jeg lov å være med mens han forklarte litt samtidig som han jobbet. Dette var det jeg syntes var mest interessant. Det er noe å se en kunstner mens han jobber med hva han kan best.

Begynnelsen på å ordne tegning nummer 3.

Så nå venter jeg egentlig bare spent på fortsettelsen og på om jeg må sitt for han flere ganger. Som Tor selv beskrev er dette en prossess som tar tid. Han tegner litt, legger den til siden og fortsetter flere dager etterpå. Derfor vet jeg ikke om det blir flere deltegninger eller om det neste blir det fullverdige mesterverket. Uansett så gleder jeg meg til å se. 🙂

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg