En drøm som bare må bli oppfylt en dag!

Er det en ting som har fascinert meg hele livet er det haier og spesielt hvithaien. Det er noe så majestetisk med disse dyrene, de er både vakre og kan være fryktinngytende på en og samme tidspunkt.

Hver gang det er Shark Week på tv sitter jeg klistret til skjermen og drømmer om en dag å få oppleve de på nært hold.

Kan du tenkte deg noe så spennende og ikke minst ett minne for livet!

Deep Blue sammen med dykkeren Ocean Ramsey. Foto; Social Media (Reuters)

Mennesker som Ocean Ramsey med flere er mennesker jeg både ser opp til og er en smule miskunnelig på. Når en ser hva de får oppleve så er det i hvert fall for meg umulig og ikke bli helt fascinert.

Jeg elsker også hvordan de viser at selv dyr som blir sett på som ekstremt farlige også kan være trygge å være med. Jeg tenker at det er vi som besøker havet og haiene bor der. Oppfører vi oss og respekterer dyrene vil det som oftes gå meget bra. Det viktigste er å ta forhåndsregler og respektere at vi faktisk bare er på besøk i deres hjem.

Før flere av dere nå reagerer, ha jeg skjønner seøvfølgeøig at dette er en risiko. Men en drøm må en få lov til å ha! Og jeg velger å tro at under rette omstendigheter med de rette folkene rundt seg er dette gjennomførbart. Så selv om jeg skjønner at enkelte tenker jeg må være gal, så tenker jeg la oss alle få ha våre drømmer.

Jeg ønsker å svømme med hai mens andre drømmer om å hoppe i strikk fra ei alt for høy bru som et eksempel. Alle er vi forskjellige.

Hvithaier blir gjerne fremstilt som noen skremmende, blodtørstige beist (Haisommer) i Hollywood filmer. Men i realiteten står ikke vi mennesker på hvithaien meny.

Når ulykker skjer er det som regel fordi vi mennesker er på feil sted til feil tid. Hadde haier bevist angrepet mennesker, skulle det vært et mye høyere tall av ulykker og drap enn hva som statistikken tilsier.

Deep Blue sammen med dykkeren Ocean Ramsey. Foto; Social Media (Reuters)
Deep Blue sammen med dykkeren Ocean Ramsey. Foto; Social Media (Reuters)

Som skrevet har jeg ingen planer om å bare hoppe ut av en båt og svømme med disse flotte skapningene som Deep Blue. Men jeg velger å håpe på at under rette omstendigheter vil denne drømmen en gang gå i oppfyllelse.

Jeg håper selvfølgelig at det vil helst skje på denne fri måten, men om det kun blir via ett haibur er dette også innenfor.

Hoveddrømmen er bare det å få oppleve de i det fri og se at vi mennesker ikke tar livet av alt liv i havet og havet de bor i.

Hva hadde vel livet vært uten drømmer?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg