En enkel Skappel genser

Jeg skal være ærlig å si at jeg kanskje ikke bestandig har vært den største fan av Skappel strikk, men det finnes noen plagg som jeg liker og derfor strikker. Og spesielt strikker jeg jo når en kollega eller noen andre ønsker seg det og da bestiller det. Denne ble til på dette grunnlaget da nok en kollega har lenge gått og ønsket seg genser fra Dorthe Skappel og nå var tiden kommet til henne. Genseren vi endte på var denne enkle genseren fra Skappelstrikk.

En genser fra Skappel Strikk strikket i fargen isblå.

 

Garnet du trenger for å strikke den er som følger;

  • 7 nøster Suri Alpakka støvet lysblå med kode 7521.
  • 7 nøster Mini Alpakka lysblå med kode 6511.

Genseren er strikket med originaloppskrift fra Skappel og jeg noterte meg noen detaljer, bare som ett hjelpemiddel for meg selv og kanskje deg siden Skappel ikke oppgir lengde i cm.

Fremstykke;

  • 8 omganger vrangbord 2 rett og 2 vrang. Men for å få den lik på hver side begynte og avsluttet jeg med 1 rett på rettsiden og 1 vrang på vrangsiden.
  • Strikk 65 riller før det begynner å felles til halskanten.
  • Når jeg hadde strikket ferdig hvert enkelt fremstykke mot skuldrene hadde jeg 75 riller fra starten.
  • Arbeidet målte da ca. 65 cm.

Bakstykke;

  • 8 omganger vrangbord 2 rett og 2 vrang, men gjorde her også som på fremstykket – se over.
  • Strikk 80 riller.
  • Arbeidet måler nå ca. 70 cm.

Arm;

  • Strikk vrangbord 8 omganger 2 rett og 2 vrang.
  • 45 riller eller så lang du ønsker den.

Dette her er bare hjelpemål og litt ekstra informasjon og husk genseren vil også sige litt over tid. Så det er ingen ting som sier at du må gjøre slik som meg her.

Oppskriften på genseren finner du i boken Skappelstrikk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg