En helt for alle de som blir valgt sist

Du står der i gymtimen og ønsker over alt på jord å ikke bli valgt sis!

Du er med på tur men ikke like sprek som de andre. Når du når de igjen og trenger en pause er de klare for å gå videre. Du kjenner igjen blodsmaken i munne, du hører hvor har du puster og peser.

Ingen ting av dette er noe noen velger oppleve for moroskyld eller synes det er noe gøy. Men jeg tror mange ikke skjønner hvordan denne følelsen faktisk er! Selv har jeg nå sett på alle episoder av 71 grader nord kjendis og jeg må si meg meget imponert over Per Heimly. Han har rett og slett stått frem som en helt til alle de som føler de ikke er bra nok og alle som blir valgt sist på laget.

En helt for alle som blir valgt sist.
Foto fra VG og fotograf Haakon Lundkvist.

Jeg har sett i episode etter episode at de andre har snakket han ned når han ikke er til stedet, men skrytt av han når han var det. De konfronterer han også med at han må være mere takknemlig og si takk oftere, noe som til slutt ender med at han taper utslagskonkurransen med vilje og trekker seg fra elimineringskonkurransen. Da står de alle igjen og sier er du sikker og hvorfor gjorde du dette?

Flott at de ser som han selv sier at han tar en for laget, men seriøst! Skjønner de ikke at alle kommentarer om hvordan han sinker laget og trenger hjelp fører til at han trekker seg? For hvem ønsker å være en byrde og en sinker?

Når nå Per Heimly selv står frem i VG og forteller grunnen til at han trakk seg blir jeg bare trist. Jeg forstår alt for inderlig godt at han syntes den var psykisk tøft å føle han var den som sinket laget. Jeg blir oppriktig trist av å lese at han får flashback til barndommen og å være den som blir valgt sist i gymmen. Dette er en følelse både jeg og mange andre kjenner så alt for godt til! At han kaller seg en flodhest blant gaseller er også virkelig trist å lese. At en selv skal omtale seg med slik ord er bare trist, men også noe jeg selv har gjort og fortsatt gjør den dag i dag til tider.

Ja, jeg vet det er noe hverken jeg eller andre burde gjøre. Men problemet er at slike følelser og tanker sitter dypt, mye dypere enn de orden våre kjære prøver å fortelle deg. Kjæresten min sier ofte at han elsker meg, er glad i meg for den jeg er og at jeg er mer en bra nok slik jeg er pluss at jeg er fin og flott. Men enkelte dager er dette ikke like lett å tro på som andre.

Derfor vil jeg med dette si takk til deg Per Heimly! Du er en helt for alle som blir valgt sist og jeg unner deg alt godt.

For et lag er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd.
Men 71 grader nord er lagt opp som en konkurranse hvor en skal være først hele tiden og da vil det bestandig være noen som er svakest. For når lagene er inndelt i grupper av personer med så store fysiske forskjeller, så vil bestandig Topp-idrettsutøvere komme bedre ut av det.
Dette kunne ha vært fikset, hvis turen ikke handlet om å være først men heller best. Best på å løse utfordringer som gruppe, best til å navigere, best til å svare på diverse oppgaver underveis både logiske, kunnskapsrike og samhandlene oppgaver.
Så når lagene kom i mål, så handlet det om gjennomføringsevnen på de forskjellige oppgavene og ikke om å være først. Fokuset hadde da vært på å få alle frem til mål og alle hadde kunne fått visst hva de var gode på.
Men sånn som det er nå og hvordan de som er bedre trent uttaler seg, får en ikke lyst til å være med lengre. Fordi man føler en er en sinke og føler seg som en belasting overfor resten av laget. Så det blir rett å slett som i gymtimen da ingen velger deg.
Så klart det må være noen krav for å være med på en slik konkurranse. Det er jo snakk om Norges tøffeste kjendis. Men kanskje de heller kunne hatt et minstekrav av fysikk, at man kan gå med en sekk over så å så lang tid. Så hadde man sluppet å føle seg som et nek hvis man ikke strekker til.
For slik som det er må virker det som at noen blir invitert med så publikum kan le og lagkamerater kan irritere seg. Dette er bare trist og i tillegg så kan en lett lese alle sårende kommentarer som folk sitter hjemme og skriver som anonyme og alt for mange av de er rett og slett både ufine og usaklige.
Så stå på Per og alle andre som deg og meg. Sammen er vi sterkere og heller viktige å bygge hverandre opp enn å bryte hverandre ned!
Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem
2 kommentarer
    1. Helt enig med deg i det. Heiet på Per hele tiden, og det står respekt av det han har oppnådd. Jeg ble så paff av uttalelsene til de i laget i går. Er ikke alle som er topputøvere og eller topp trent. Her burde det ha kommet til noen endringer i konseptet. Skjønner godt at han valgte som han valgte i går. Min hyllest til Per og alle oss som har vært sist i gymmen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg