Epleroser

Fortsatt er hagen stappfull av epler og fortsatt er kjærest av den formening om at de ikke kan komme til spille. Men etter å baka x antall eplekaker de siste ukene, tenkte jeg at det var på tide å teste ut noe annet.

Vi fikk også besøk av en kompis og sønnen i dag så da passet dette perfekt. De to pluss kjæresten er perfekte til å teste ut noe nytt med varme epler.

Ideen kom etter at jeg fikk roser fra min kjære rett før helgen, så takknemlig for at han kommer overraskende med disse i ny og ned. Jeg er rett og slett heldig. 🙂

Min flotte bukett med roser som min kjære har gitt meg.

Hvor nydelige er de ikkje?

Pluss så er det jo gøy når vi farger de selv. Bare se på denne rosen på nærmere hold, skjekk hvor stilige de blir!

Farging av rosene for å få den fargekombinasjonen jeg selv liker. 🙂

Så nå som jeg har skrytt litt av min snille gode kjærest er tiden inne for å dele mitt nye bakverk med epler. Også denne gangen har jeg brukt epler fra egen hage og jeg har laget de slik at de ser ut som roser – her under navnet Epleroser.

Disse ser utrolig lekre ut og er i tillegg utrolig lette å lage. Du kan spise de varme alene rett fra ovnen, kalde eller servere de sammen med litt vaniljeis.

Denne oppskriften gir deg 6 roser.

Ingredienser;

  • 2 – 3 epler fra hagen eller epler fra butikken om du ikke har i hagen din.
  • 2 plater med butterdeig, selv har jeg brukt bakerens.
  • Kanel.
  • Sukker.
  • Melis.

Fremgangsmetode;

  1. Sett ovnen 190 grader over og undervarme.
  2. Ta ut to plater med butterdeig og la de tine litt på benken.
  3. Del eplene i to, ta ut kjernen og del de opp i skiver – ca. 2 mm tynne.
  4. Ha de i en bolle med vann og litt sitron.
  5. Sett bollen i mikroen på full guffe i 3 minutter slik at epleskivene blir myke.
  6. Hell av vannet og sett eplene til siden mens du jobber med deigen.
  7. Kjevle ut butterdeigen til passe tykkelse og del den opp i tre like brede remser.
  8. Strø på ønsket mengde sukker og kanel. (Skriver ønsket, da vi alle er forskjellige om hvor søtt en liker det og om en er fan av kanel eller ikke).
  9. Legg eplebiter overlappende på hverandre på den ene siden av remsen med butterdeig.

    Legg på sukker, kanel og epleskiver.

  10. Brett over kanten du ikke har epler på. Start å rulle fra den ene siden, og du vil få en liten butterdeigsblomst hvor epleskivene blir som roseblader. Sett de ned i muffinsformer og bruk gjerne ett muffinsbrett om du har.

    Når de står slik ser de ut som små søte roser.

  11. Stek de midt i ovnen i ca. 45 minutter.
  12. Når de er ferdige kan du strø over litt melis og så er de klare til å bli servert.
Nå som de er ferdigstekt og fått på seg litt melis er de klare til å bli servert.

Serverer du disse overraskende en kveld, tenk etter hvor mange du skal server til. For disse går fort unna og 6 stykker på 3 store karer, vel det sier seg selv de forsvant fort. 🙂

Men som sagt er disse ultra lette og lage, pluss oppskriften er enkel å øke til å lage flere eller mindre med. 😉

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg