Er det nok å bare være meg?

Dette innlegget sitter langt inne å skrive, ikke for at innlegget i seg selv er skummelt å skrive men det å for første gang helt utlevere meg selv med ett helt bilde gjøre meg sårbar!

For de som kjenner meg godt vet hvor mye jeg har slitt med tanker om kropp og utseende, selv om jeg har kommet mye lengre enn hvor jeg var for noen år siden er tankene bestandig med meg; er jeg bra nok, kan jeg vise meg frem eller burde jeg fortsatt skjemmes og gjemme meg bort?

Herremin, tenk jeg sitter her 38 år og har fortsatt tanker som dette. Jeg vokste opp uten sosiale medier selv om kroppspresset var der på den tiden også. Tenk å vær ung i disse dager, hvordan de blir påvirket av sosiale medier og kroppspress. Det kan ikke sammenlignes med hva jeg gikk igjennom, men det minimerer allikevel ikke skade det gjorde på meg. Mobbing kan virkelig ødelegge år og liv, selv husker jeg fortsatt som at det var i går om hvordan jeg ikke var bra nok for hverken venner eller enkelte familiemedlemmer.

Tørre å vise meg frem på bloggen for første gang i hel profil.

Jeg har i mange år lurt på hvorfor dette med vekt og kropp skal være så vanskelig og hvordan dette liksom gjøre det rett for enkelte mennesker å dømme deg ned! Er kroppen liksom den vi er? Er ord som at personlighet betyr mest når en møter noen det viktigste bare tomme ord som vi sier for å høre bedre ut?

Igjennom livet har jeg for det meste vært overvektig men jeg har hatt perioder hvor jeg har vært tynnere enn andre. Og hver gang vekten går ned får jeg høre at jeg ser så bra og flott ut! Hvorfor det? Dette er tanken jeg sitter igjen med ved slike kommentarer, for tanken mine etter denne kommentarer sier meg at jeg ikke var bra nok før!!! Mange mener nok ikke dette når de kommenterer men allikevel så sårer den til tider personer som meg og det kan bringe meg ned spesielt i sårbare situasjoner eller om dagen bare ikke er den beste.

Jeg skulle ønske vi kunne få bort dette med kroppspress og bare se personen og personligheten, ikke kroppen. Jeg (du) er ikke en bedre venn, datter, sønn, far, mor eller kjæreste bare vi har de rette proporsjonene på kroppen, her er det faktisk viktigst hvordan personligheten din er og om du har empati, kjærlighet og varm å gi. Dette kommer ikke av vekten men det kommer av personen du er.

Dette innlegget ble kanskje noe rotet skrevet da det skrives i skrivende stund på nattevakt hvor tankene kommer lettere når jeg sitter alene. Det er liksom lettere å skrive når jeg er alene og om natten. Akkurat som tankene kommer mere frem og jeg tørr å kjenne på følelsene om bare det å være meg.

Og vet du hva jeg har kommet fra til? Selv om hode fortsatt får tanker om motsatte følelser har jeg bestemt meg for at jeg er bra nok som jeg er. Og er jeg ikke bra nok for noen er det bedre å kutte ut disse menneskene i livet mitt. Å ha personer i livet mitt som bringer meg ned er ikke verdt å ha i livet mitt. Min tid og mitt liv er mere verdifullt enn det og liker en person meg ikke for den jeg er har jeg det bedre uten den personen i livet mitt.

Ha en fortsatt fin siste dag i året 2019 folken, la oss møte 2020 med masse smil og satse på ennå ett bedre år enn hva 2019 og tidligere år har vært.

4 kommentarer
    1. Du er bra nok som du er!
      Og de skoa var bare døds-tøffe.
      Jeg hadde en modellkropp hele ungdomstiden, 175cm høy 54 kilo . Et vandrende skjelett. Og jeg vet ikke hvor mange kallenavn og hvor mange kommentarer jeg fikk om min lange, magre kropp
      Nå er jeg ei kjerring på over 50. Jeg er ei diger dundre som veier over hundre. Få som tør komme med kommentarer, men jeg ser at noen stempler meg med fordømmende holdninger før jeg får sjans til å ise hvem jeg er. Noen ganger føles det som om enkelte tror at antall kilo er omvendt proporsjonel med IQ
      Vel, jeg er den jeg er uavhengig av kilo. Det er bare litt mer av meg nå som jeg er stor, det gir meg litt mer tyngde.

      1. Tusen takk. 🙂 Ja, digger skoene mine, husker jeg var usikker når e kjøpte de men er så glad de ble med meg hjem for noen år siden. Digger at de piffer opp ett eller enkelt antrekk.
        Trist å lese at selv om du hadde det mange så kalt drømmer om når det kommer til kropp at du likevel fikk høre du det i negativ forstand. Er så forferdelig at vi ikke kan like hverandre for den vi er og ikke dømme andre.
        Som jeg skrev har jeg kommet langt i forhold til å takle livet og kommentarer bedre, men jeg kjenner meg veldig igjen i hva du skriver om blikk. Mange ganger sier ett blikk mere enn 10 000 ord dessverre. Og ja, mange dømmer oss ut fra vekt og dømmer oss som at vi har lav IQ og ikke skjønner så mye.
        Enig med deg, vi er de vi er og det er bare mere og være glad i når det kommer til oss. 🙂
        Ha en fin kveld og ønsker deg ett riktig godt nytt år.

    2. Du er flott!
      Og skulle ikke du være bra nok pga av utseende, ja, da vet jeg virkelig ikke hvor vi er på vei.
      Så bra du tør å være ærlig om dette.
      Er selv veldig glad jeg vokste opp uten mobiltlf og sosiale medier. Da ville jeg hatt en enda tøffere ungdomstid. Har ikke blitt direkte mobbet, men følt meg mye utenfor de såkalte vellykkede, slanke og flotte.
      Nå skal det sies at jeg ikke var tykk selv, men så meg selv som både stygg og tykk og aldri bra nok.
      Ikke før i en alder av 50 år begynte jeg å føle meg bra nok. Så all ære til deg for å stå opp for deg selv!
      Ønsker deg et riktig Godt og spennende nytt år! 🙂

      1. Tusen takk. Trist å lese at du aldri heller følte deg god nok, er så trist å tenke på hvor mange som har hatt det slik eller tenkt slik igjennom livet sitt. Som sagt ett ærlig innlegg og det har tatt tid å komme hit, så tenkte det var greit å få noe ord på det.
        Godt du trives med deg selv nå selv om du har hatt slike tanker selv tidligere i livet.
        Ha en riktig god nyttårsfeiring og ett godt nytt år du også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg