Er maten årsaken til at du sover dårlig?

Har du problemer med å sove og føler at han Jon Blund unngår deg som pesten? Til tider føler iallfall jeg det slik. Det hjelper lite hvor innbydene seng ser ut og om en har sengen for seg selv eller deler den med typen eller hundene….

Sengen var både god og behagelig å ligge i og sengetøyet var rent og pent.

Så etter å ha slitt med dette i lengre tid begynner en å bli litt desperat etter hva som kan hjelpe. Så selv om jeg får veldig god hjelp av fastlegen min søker jeg gjerne litt på nett om enkel og naturlige løsninger.

For hvem drømmer vel ikke om en god natts søvn og den følelsen av å være helt uthvilt når en står opp. Etter litt søking i natt kom jeg over flere gode råd og tenkte jeg kunne dele noen av de med dere. For dette som jeg kom over snakker om mat som kan være ødeleggende og selv om jeg jobber natt må jeg jo likevel ha næring i løpet av natten.

Vel iallfall er disse råden noe jeg kom over i natt.

  1. Tomater – tomater er jo noe som en bruker til masse, en enkel salat som til middag. Men tomater er visst ikke lurt å spise før en legger seg på grunn av høyt syreinnhold. Syreholdig mat kan gi deg halsbrann som igjen går ut over nattesøvnen.
  2. Krydret og sterk mat – dette gjør at kroppstemperaturen din stiger, noe som gjør at blodomløpet får fart på seg og kickstarter fordøyelsen. Dette kan føre til halsbrann og gjøre det vanskelig å sove. Veldig dumt for min del siden jeg er rimelig glad i sterk mat.
  3. Brokkoli – igjen noe som passer til salater og middager. Her skulle en jo tro det var bra å få det i seg, men ikke før søvnen. Brokkoli har ett høyt fiberinnhold som kan føre til at du føler deg oppblåst. Dette er igjen noe som kan gjøre det vanskelig å sove.
  4. Biff – kjøtt generelt er en favoritt. Selv spiser jeg ikke biff hver dag, men jeg er veldig glad i gode kjøttstykker når det kommer til middag og kan gjerne ha med meg rester på natt. Men på grunn av det høye fett og protein innholdet i kjøttet får fordøyelsen ekstra mye og jobbe med. Dette er noe igjen som fører til dårlig søvnkvalitet.
  5. Mørk sjokolade – noe søtt kan jo frist på kvelden eller på natt for min del når jeg jobber. Men mørk sjokolade inneholder koffein og som vi alle vet er jo koffein oppkvikkende. For fakta sier at jo mørkere sjokolade en spiser jo høyere innhold av koffein får en i seg.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg