Farmen genseren 2018

Reklame | Rauma garn

En av årets stor favoritter havnet også under juletreet til en heldig mottaker i år. En av to av Farmen 2018 som slo seg stort opp var Vardegenseren som Nikolai Aspen bar der inne. Genseren er egentlig enkel når en ser på den og ei heller vanskelig å strikke men dog så flott. Her kan du sette samme alle mulige farger også slik at du ender opp med ett helt eget uttrykk.

Denne genseren ble ferdig akkuratt i tide, nemlig 23 desember og fruen i huset måtte lure seg ut for å hente den slik at herren i huset ikke skulle se hva han fikk i julegave. 🙂

Opprinnelig er genseren strikket i finull fra Rauma, men med tanke på hvordan dette garnet klør endte jeg opp med å bruke tynn merinoull fra Sandnes (favorittgarn som garantert ikke klør). Når genseren strikkes i finull strikkes den på pinner nummer 2,5 og 3, men siden jeg brukte Tynn merinoull ble det til at jeg brukte nummer 3 og 3,5 for å få samme strikkefasthet som oppgitt i oppskriften; 26 masker over 10 cm.

Jeg strikket også en mellomting mellom medium og large etter ønske da hun som bestilte den var litt usikker på hvilken størrelse han trengte, men hun trengte ikke bekymre seg da genseren passet perfekt på julekvelden.

Mannen som mottok genseren er glad i blåfarger så etter mye tenking og vurderinger fra Marita og meg ente vi opp med å bruke hvit nummer 1002 i bunnen og med gråmelert nummer 1042, jeansblå nummer 6052 og lys blå nummer 6211. Det gikk med 8 nøster i bunnfargen og ett nøste i hver mønsterfarge.

Uten å røpe noe om oppskriften i seg selv, så skriver jeg denne siste delen litt for meg selv siden jeg er noe petimeter på å ha det likt over alt og like mange omganger mellom økinger og fellinger. Så derfor ente jeg opp med 7 omganger mellom hver økning på ermene og 24 omganger på bolen.

Alt dette førte til at jeg havnet utmerket på rett lengde ved ferdig resultat så da kan jeg selv si meg fornøyd. 🙂

Skulle du selv ønske å strikke denne flotte genseren kan dere finne mønsteret hos garnforhandlere som som selger Rauma garn, oppskriften finner dere i hefte Varde Familie Finullgarn 282.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg