Fikk du kun noe hjemmestrikket til jul?

God formiddag folkens, jeg sovnet til slutt igjen i 9 tiden og fått sovet noen timer til – HELDIGVIS – så nå kan nattevakten som kommer i kveld bare komme. Jeg tenkte jeg skule dele en liten tanke med dere før jeg begynner dagen med å stikke på butikken, trenger nemlig noen småting til nyttårsmiddagen i morra og orker ikke ut i morra mellom nattevaktene – pluss butikkene stenger jo tidlig i morra!

Julen er snart over og vi er på nest siste dag i året 2019 og mange bruker kanskje dagen til å oppsummere hva de fikk av julegaver. Selv er jeg ikke den som får flest julegaver, ei heller den som forventer mange julegaver. Jeg har heller ingen formening om at julegavene må koste mest mulig og være størst for å være bra julegaver. Mine tanker rundt julegaver er at du skal være glad for alt du får, at noen har tatt seg tid til å kjøpe eller lage noe til du.

For å komme med ett lite eksempel, bestevenninnen min fikk ett par ullsokker som jeg har strikket sammen med en middels stor sjokolade formet som en pingvin i julegave. Selve pakken er ikke stor og om en ser på summen på selve utgiftene er det ikke den største gaven, men ut fra takken jeg fikk skulle en tro jeg hadde gitt henne noe av det beste. Hvor fantastisk er ikke dette?

Hjemestrikket lue.

Satser forresten på å komme med verdens enkleste og i mitt hode beste oppskrift på sokker litt senere i dag eller i morgen. Dette er denne jeg har fått av en annen venninne, min strikkeguru og den er bare den beste av alle.

Men så over til de andre som sitter å tenker over julegaver og for eksempel tenker at jeg fikk bare et par strikkede sokker, en strikket klut eller en strikket lue. De som tenker dette var da en puslete gave, var det alt? Det er vel bare noe enkelt og lite hun har satt sammen på et par timer, ho strikker jo hele tiden uansett!

Vet du, det er faktisk ikke det. Det tar lang tid å strikke selv de minste ting, ofte kan det ta lengre tid å strikke små ting en store ting da garnet er tynnere og pinnene ofte er tynnere og billig er det heller ikke! Garn koster faktisk litt, iallfall om du kjøper garn som skal holde en stund pluss at det er behagelig å bruke.

Ta som et eksempel en lue i merinoull, ett garn som holder godt, varmer godt og er av god kvalitet. Ett nøste koster 59 kroner og til en lue trenger du mellom 2 til 3 nøster med garn avhengig av størrelse du skal lage.  Det vil si hatt utgiftene alene på luen blir 118 – 177 kroner. Så må du plusse på tiden du bruker på å lage selve luen, noe som kan ta en kveld eller flere kvelder avhenging av hvor avansert lue er. Du kan jo selv da tenke ut timesprisene, den er ikke alene så høy, men timesprisene min for at jeg faktisk tar meg tid til å lage dette til deg burde bety mye. Selv strikker jeg mye på bestilling og jeg kunne heller brukt tiden min på dette og dermed tjent noen kroner, men i stedet bruker jeg av min verdifulle tid på å lage gave til deg.

Så for å si det rett ut til deg der ute som ikke gidder å si takk engang, når du får en eller flere slike julepresanger. Det er faktisk ikke greit eller innenfor. Mener du virkelig at du har fått en dårlig gave og det ikke er verdt en liten takk en gang? Hvem tror du du er egentlig og hvor står det at de største og dyreste gavene er de som kun er verdt å takke for……..hva slags holdning er dette og hva lærer du eventuelt barna dine i for av hvordan de ser på gaver?

Som sagt så bruker jeg flere timer på gaven din og dette i tillegg at jeg er i en full jobb, en ekstra jobb, steller med hundene mine og i tillegg skal være sosial med mine nærmeste.

Jeg må si at når jeg opplever slik utakk, så slår tankene meg – Hvorfor gidder jeg å gi bort da plagget! For meg gir mer mening å gi bort denne luen, kluten eller sokkeparet enn å gi en flaske med bodylotion og en deodorant i en gavepakning. For min julegave en en JULEGAVE MED MENING!!! Jeg har faktisk tenkt lenge over hva jeg vil gi til deg!

Så moralen i innlegget til slutt til deg som ikke setter pris på gaver;

Husk å takk når du får en slik hjemmelaget gave! Om det ikke er den du setter mest pris på betyr likevel takken mye for meg. Det ligger som sagt masse timer bak et slikt arbeid, jeg strikker en og en maske med tanke på å få ferdig noe som jeg håper du vil like.

Husk folken, en TAKK betyr mye og det er viktig å sette pris på alt en får. Penger er ikke alt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg