Fiskesuppe

Da var tiden inne for å dele den berømmelige fiskesuppen min laget på den herlige sjøkrepskraften jeg laget tidligere i uken. Herre min! Hadde aldri trodd jeg kom til å lage en fiskegryte på denne måten noen gang i mitt liv, men her er den altså. Skal sies jeg søkte inspirasjon fra nettet, men når det kommer til mengder og hvilke smaker ble den til litt sånn underveis i grunn så om du ønsker andre smaker er det bare å prøve deg frem.

Som skrevet over er bunnen for denne suppen laget på sjøkreps og om dere vil se på oppskriften til den finner dere den HER.

Første omgang så startet jeg med å dele opp alt som skulle oppi gryta etterhvert og jeg ente opp med å bruke en pakke gulrøtter, en passe stor kålrabi, 3 hvitløksfedd og en løk. Men som skrevet så kan dere bruke det dere selv ønsker i tillegg eller bytte ut med.

Så freste jeg løken litt alene før jeg tilsatte hvitløken, jeg har lært at hvitløken ikke skal oppi samtidig som løken da den blir fortere brent. Jeg stekte dette på svak varme slik at løken ble gylden og som sakt veldig viktig at den ikke brenner seg.

Så tilsatt jeg gulrøttene som jeg bare har skrelt og delt opp i passe store biter.

Rett etterpå gjorde jeg det samme med kålroten.

Jeg lot alt dette småsteke litt på svak varme for å få smak i det mens jeg krydret kraften med salt, pepper og timian. Så tilsatte jeg 2,5 dl. med fløte og en liten mengde med lettrømme som jeg hadde stående igjen i kjøleskapet. (Bestemor sa bestandig at en skulle leke seg frem med hva en hadde for hånden så jeg tok hennes tips her).

Deretter var tiden kommet for å legge løk, hvitløk, gulrøtter og kålrabi oppi suppa.

Så tilsetter du det du måtte ønske av fisk eller annen sjømat som du liker, i mitt tilfelle endte jeg opp med å ha i laks i passe biter.

Vi varmet også opp suppen dagen derpå og da tilsatte vi enda litt mere med fersk sjøkrepskjøtt.

Kanskje høres rart ut dette men jeg er faktisk stolt over å ha laget denne og bonusen ble jo også at en kompis som egentlig ikke liker fisk syntes suppen var kjempe god også.

Så ja, her klapper jeg meg på skuderen og er kry over hva jeg fikk til.

Om dere prøver å lage det samme håper og ønsker jeg dere den samme positive opplevelsen som jeg har fått ved dette forøket. 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg