Flamingo klar for 50 tallsfest!!

Reklame | Glitter og H&M

Scenarioet er som følger; du er invitert i 50 års fest til to av dine beste venner, du vet det blir storfeiring, masse latter og glede og alt annet en kan finne på å forvente når to homofile slår på stortrommen og lager fest med tema Dyrene på Savannene!

Hvor gøy høres ikke dette ut bare sånn ved første gjennomlesning? Kjempe, ikke sant? Men selv om du da gleder deg masse og tenker Hipp Hurra dette skal bli gøy, kommer også spørsmålet; hvilket dyr skal jeg være og hvordan skal jeg kle meg ut?

Du kan liksom ikke ta turen til ditt nærmeste kjøpesenter å finne hva en kostyme som passe perfekt inn i dette temaet, så da må en tenke annerledes og det var slik jeg kom inn i bildet. Jeg har jo ordnet så mye annet for henne at hun hadde stor tro på at jeg fikk fikset noe som passet. Og jeg tenkte hvorfor ikke, en vet ikke om en får det til eller ei før en har prøvd.

Sånn for å gi meg litt selvskryt og fortelle i samme slengen at jeg fikk skryt av mottaker, ble vi begge fornøyde med endelig resultat og nå som denne er overlevert og på vei til Oslo er det på tide å tenke på papegøyen som også skal på fest.

En rosa flamingo.

Det er godt mulig det finnes lignende hårbøyle der ute i verden, men denne er iallfall tatt ut fra min frie fantasi så jeg håper dere liker den.

Utstyr;

  • Heklekrok 3,0.
  • Synål.
  • En rest med rosa bomullsgarn tykkelse 22 masker over 10 cm.
  • En rest med svart bomullsgarn tykkelse 22 masker over 10 cm.
  • En rest med hvit bomullsgarn tykkelse 22 masker over 10 cm.
  • En hårbøyle, bør være litt bred og ha stopp rundt seg da den skal syes i.
Hårbøyle som du finner hos Glitter
  • En rest med vatt
  • Og akkurat passe mengde tyll til at du selv bir fornøyd, selv tok jeg tyll fra ett gammelt skjørt.
Tyllskjørt fra H&M

Oppskrift og fremgangsmåte:

Nebb hekles med svart;

  • Hekle 6 fastmasker i en magisk ring = 6 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver maske = 6 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver maske = 6 fastmasker
  • Hekle *1 fastmaske i neste fastmaske, 2 fastmasker i neste fastmaske*, gjenta *-* ut omgangen = 9 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver maske = 9 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 2 neste fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske*, gjenta *-* omgangen ut = 12 fastmarker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 12 fastmasker.

Bryt garnet og fortsett med hvitt.

Ansikt;

  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske, = 12 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske, = 12 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 3 neste fastmaskene, 2 fastmasker i neste maske*, gjenta *-* omgangen ut = 15 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 15 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 4 neste fastmaskene, 2 fastmasker i neste maske*, gjenta *-* omgangen ut = 18 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 18 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 18 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 5 neste fastmaskene, 2 fastmasker i neste maske *, gjenta *-* omgangen ut = 21 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 21 fastmasker.

Bryt garnet og fortsett med den rosafargen som du måtte ønske.

Hodet og kroppen;

  • 1 fastmaske i hver fastmaske = 21 fastmasker.

Nå hekles hele 6 omganger slik som dette;

  • Hekle 1 fastmasker i hver av de 4 neste maskene, i hver av de neste 3 maskene hekles 2 sammenheklede staver, i hver av de neste 7 maskene hekles 2 sammenheklede dobbeltstaver, i hver av de 3 neste maskene hekles 2 sammenheklede staver og til slutt hekles 1 fastmaske i hver av de 4 neste maskene = 21 masker tilsammen.

Fortsett på halsen slik som dette;

  • Hekle 1 fastmaske i hver maske = 21 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 5 neste fastmaskene, 2 fastmasker sammen*, gjenta *-* omgangen ut = 18 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 18 fastmasker.
  • Hekle *1 fastmaske i hver av de 4 neste fastmaskene, 2 fastmasker sammen*, gjenta *-* omgangen ut = 15 fastmasker.
  • Hekle 1 fastmaske i hver maske i 45 omganger.

Nå sitter du igjen med følgende.

En rosa flamingo tar form.

Så må den syes fast på selve hårbøylen, pass på at hodet ikke blir for mye til den ene eller andre siden da den da fort ramler av. Pluss tenk på at halsen skal ha en slags bøy på seg. Slik ble min når den var sydd fast til hårbøylen.

En rosa flamingo har kommet seg på bøylen.

Nå var det bare å klippe i tyllen og feste den der jeg syntes det ble finest. Her er det ingen fasit, jeg klippet skjørtet opp i 12 deler og bare festet de rund hals og over selv kroppen slik jeg syntes passet. Du må nok regne med å bruke hele skjørtet for å få en fyldig kroppen, men hvor fyldig du får den er også litt opp til deg i forhold til hvordan du fester den. Her er det egentlig bare å prøve seg frem.

Så sist men ikke minst trengs det å sy på to svarte øyer.

Flamingoen har fått fjær i form av ett tyllskjørt.

En liten oppdatering om flamingoen er at den den ble såpass populær på fest at den ble stjålet vekk fra min venninne. 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg