Fletteloff

Noen ganger må en prøve ut nye ting og idag på selveste nyttårsaften går jeg i gang med å gjøre akkurat dette. Jeg har blitt invitert bort på sjøkreps i kveld og derfor tenkte jeg at det er bedre med fersk hjemmelaget loff enn den du får kjøp i butikken. Baking er jo egentlig ganske gøy og noe jeg gjorde mye før men det har blitt mindre de siste årene.Bilderesultat for crayfish

Arbeidet er jo egentlig ikke så komplisert så lenge en følger oppskriften til punkt og prikke, for saken er jo med baking at det er viktig å være nøye. Ved vanlig matlaging kan en jo improvisere litt og prøve seg frem med hva en har i kjøleskap, skap og skuffer, men ved baking er ikke dette å anbefale.

Selv søkte jeg litt rundt på nett og kom over Ida Gran Jansen sin blogg og tok utgangspunkt i en av hennes loff oppskrifter. Jeg doblet også oppskriften for å ha en loff som kan brukes til frokostbordet i morgen tidlig som første nyttårsdagsloff. 🙂

I oppskriften til Ida Gran Jansen bruker hun vann, men jeg byttet dette ut med melk da jeg synes det gir bedre smak.

Dette ble den hele oppskriften etter at jeg byttet ut melk og vann pluss doblet oppskriften, selv brukte jeg ikke dobbelt med mel i frykt for at deigen skulle bli for tung/mettet.

Deig;

1000 – 1100 gram mel (selv brukte jeg Tipo O mel da jeg synes dette er best i bakst), følg litt med her selv for å se når deigen slipper og ikke er for klissete.

5 ts. med tørrgjær.

5 dl. melk eller om du ønsker vann.

2 til 4 egg (du kan droppe de helt i følge oppskriften, så istedenfor å doble de ifølge oppskriften endte jeg opp med å bruke 2).

4 ts. salt.

2 dl. rapsolje.

100 gram sukker.

Fremgangsmåte;

Bland sammen 300 gram av hvetmelet sammen med tørrgjær, sukker og lunken melk (37 grader) i en bolle. Dekk med plastfolje og la det stå i 45 minutter.

Bland så melblandingen, egg, salt og rapsolje sammen og tilsette resten av melet og elt i mellom 10 til 20 minutter. (Har du kjøkkenmaskin holder det med 10 minutter, men jeg har ikke fått skaffet meg det ennå så derfor eltet jeg for hånd i 20 minutter.

Smør en bolle med olje og ha deigen over i den smurte bollen, dekk den med plast og la den heve til dobbel størrelse. (Hvor lang tid det tar avhenger av hvor varmt det er hjemme hos deg, så alt ifra 1 – 1,5 timer).

Hell deigen ut på en lettmelet kjøkkenbenk, del den i to. Så deler du hver av de igjen i fire og ruller ut fire plser til hver loff. Flett den så fint som du kan, du bruker samme fremgangsmåte som om når du fletter håret.

Legg de flettet loffene over på ett bakebrett med bakepapir, dekk til med plast igjen og la de etterheve i ca. 45 minutter.

Pensle med egg og strø på valmuefrø om du ønsker dette.

Stek nederst i ovnen på 190 grader i 25 til 30 minutter.

Avkjøl på rist, så er det bare å glede seg til det kan nytes til ett godt måltid.

Da gjenstår det bare å ønske alle ett godt nytt år og husk på de firbeinte små venne våres i kveld når det smeller som mest med fyrverkeri!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg