#2 – Middagstips – Forberedelser og det å gjøre ting en ikke kan!

Er du som meg lever du etter Pippi sitt eksempel, dette har jeg ikke gjort før så dette får jeg helt sikkert til!

Vel…..skal kanskje sies at jeg ikke var like sikker i går når jeg satte igang med nyttårsmiddagen av sjøkreps. Samboeren elsker sjøkreps og jeg var redd for å ødlegge hele retten!

Sjøkreps som er klar til å bli to fantastiske retter.

Tanken er at vi skulle ha gratinert sjøkreps til middag på selve nyttårsaften og så skal jeg lage en ekstra go fiskesuppe på resten av krepsen. Men først så måtte den jo renskes og her følte jeg meg rimelig grønn, men jeg lot meg ikke stoppe. Med god støtt fra karen i huset og etter å ha sett flere videoer på YouTube gikk jeg til verks….

Første del ta av alle klør og legg de i fryseren slik at de kan brukes til kraft senere. Dette i seg selv var jo rimelig enkelt og ingen utfordring i seg selv, men se hvor mange vi har da. Her blir det mye god smak!

Sjøkrepsklør som skal bli til en herlig fiskekraft.

Utfordringen kom når jeg skulle dele hale fra hodet og passe på at at hele tarmen kom ut. Men faktisk gikk dette bedre enn hva jeg ventet også, halene ble fine alene og hodene samlet jeg på slik at jeg kan bruke de i kraften igjen.

Sjøkrepshoder som også skal tilføre kraften i suppen mye smak.

Etter å ha lest litt på nett også fant jeg ut ett godt råd om å sette ett spyd igjennom halene slik at de ikke krøller seg når de skal varmebehandles.

Sjøkrepshaler som gjør seg klar til å bli nyttårsmiddag.

Som dere ser her fikk jeg gjort klart mye. Jeg har nå klør, hoder pluss skallet fra halene som jeg også tok vare på klar til å lage kraft på når jeg får en fridag igjen. Pluss spydene låg nå klar til å bli ett utmerket middagsmåltid.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg