Forberedelser til sommeren

Sommeren kommer….vel…..

 

Drømmer om sommer, sol og varme med tobeinte og firbeinte. Bonus er det også om vi får noen båtturer.

Om du bor på nordmøre som meg føles det ikke slik denne påsken. Det har regnet og regnet og atter regnet med mye vind så å si hele påskehelgen. Men jeg håper at været snart snur og at vi kan se frem til fine vårdager og lange sommerdager med masse sol og sommer. Jeg vet at kroppen min fungerer så mye bedre på slike dager en sånne ruskedager som vi har nå.

Det er klart denne sommeren kommer til å bli litt annerledes mest sannsynlig på grunn av corona. Men vi kan jo ikke gi opp å glemme alt heller Jeg har store håpe for sommeren og at selv om det blir mest sommer i Norge i år og sikkert mest ute på Blomneset med tanke på å holde avstand. Skal allikevel ikke det stoppe meg fra å få sol på kroppen. Kanskje får jeg oppfylt noen drømmer denne sommeren også, selv her i Norge. Vel og merke håper jeg på at muligheten for en utenlandstur åpner seg utover høsten og vinteren igjen. Men det får vi bare krysse fingre og håpe på foreløpig.

For å forberede sommeren og i tillegg ta vare på tomten som samboeren og søsken eier har det blitt jobbet litt på kaia denne helgen. Gammelkaia ble revet for noen måneder siden og tanke er å få på plass ny til sommeren. Disse søsken er jo så handy selv at de fisker det meste. Og med litt hjelp fra ektemenn og samboere så får vi det kanskje på plass snart. Da blir det en solid kai å legge båt til både for fiske og for koselige båtturer.

Gamlekaia er helt bort.
Oppmåling av nu kai og planlegging.
Litt borring i stein og fundamentet kommer sakte men sikkert på plass.

Det ble jobbet sent på kvelden denne påsken på grunn av fjæra. Fundamentet som skal på plass blir stående under vann, derfor må det jobbes når fjæra er størst. I tillegg er den fjære seint på kvelden denne påsken sammenlignet med fjorårets påske. Derfor fikk jeg ikke ta noen flere bilder i går før mørket kom, men skal få tatt etterhvert.

Har du forresten noen gang lurt på hvorfor flo og fjære er størst i påske og ikke på andre tider på året? Vel, det har jeg gjort og derfor så googlet jeg meg frem til svaret.

Påskefjære Foto; L’eau Bleue/Flickr.com

Svaret er at som vanlig er det sol og månene som påvirker havet og vannstanden. Derfor får vi to høyvann og to lavvann per døgn.

I påsketider er sola og månen relativet nærme jorda. Derfor blir springfjær rundt denne tiden ekstra lav.

Du kan lese mer om det HER hos YR.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg