Forsøk på å være en hobby gartner

Tanke seg til at det nå snart er to år vi har vært sammen og rundt 1,5 år siden jeg mer eller mindre flyttet inn på toppen her ved stormvarslet. Tiden flyr og det tydere jo på at vi har det bra sammen. 🙂

Men en som ikke har hatt det så bra siden før jeg kom inn i bildet er hagen. Hagen har dessverre fått gjennomgå nå i rundt tre til fire år uten av noen har tatt seg spesielt av den. OA har selvfølgelig klippet gress og holdt plenen ved like, dette er noe jeg ikke kan ta på meg da allergien ville kommet til å ta knekken på meg. Men når det kommer til blomsterbedene og steinuren som er i hagen har jeg nå overtatt ansvaret for. Akkurat dette er ikke noe OA ser på som veldig gøy, noen jeg kan forstå. Det er jo fint med blomster og planter i alle verdens farger, men hvor begynner en. Jeg har virkelig ikke noe peiling på dette, så selv om jeg har tatt på meg dette som min oppgave blir denne veien til underveis.

Noen grønne fingre har jeg ikke, men det jeg skal gå inn med godt mot. Blir nok å prøve å plante ting som tåler en god del og kanskje ikke trenger så mye vedlikehold. Allikevel så er det jo viktig at det blir fint, så Plantasjen kommer nok til å få besøk av meg flere ganger. Når det kommer til å plukke ut blomster og planter er det noe jeg ser frem mot. Har liksom lagt meg en liten plan oppi hodet om hvordan jeg ønsker det endelige resultatet skal bli seende ut. Vi får se om jeg får det til like fint som fantasibilder mitt sier etter hvert.

I første omgang har jeg bestemt meg for å fokusere på opprydding. Det trengs å rive ut gamle døde planter og blomster, pluss alt ugresset som har fått blomstret opp til å ta over det meste. Dette er nok det som er den største delen av arbeidet og vil ta tid. Men jeg er lever etter regelen; skal du gjøre noe, gjør det skikkelige første gangen. På denne måten vil vedlikeholdet etterpå bli enklere.

Det kan hende jeg er vel over gjennomsnittet optimistisk nå på at jeg får dette til. Jeg er så langt i fra å ha grønne fingre som noen kommer, men det er jo viktig å ha troen på seg selv. 😉

Har du likevel noen tips eller råd å komme med er du hjertelig velkommen til å legge igjen en kommentar under her. Alt vil bli tatt gladelig i mot i som sagt et håp om å få den ultimate hagen for en hobbygartner. 🙂

Her ser dere forresten noen av plassene som skal ordnes. De finnes i forskjellige høyder, forskjellige plasser på tomten og noen har det du kaller blomsterbed mens andre blir rett med gresset og de siste rundt steiner.

Når en har hunder får en sjeldent gjøre noe uten at de skal være med å følge med.
Et av blomsterbeden som skal få seg en opptur etterhvert.
Bed nummer to.
Dette bedet er det som trenger mest arbeid, da det er her vi sitter mest ute.
Opprenskningen har begynt sakte men sikkert.
Litt kosting og rydding må også til.
Det er rart hvor mye som samler seg opp over noen år når en ikke tar tak i det.
Det må også renskes opp her borte ved nabogjerdet.
Plenen ved gjerdet går i en liten nedoverbakke, men det betyr jo ikke at den ikke kan pyntes opp.

Så som sagt, har du noen råd over hva jeg bør gjøre og hvilke planter og blomster jeg burde sette ned, vel ikke hold igjen. Kom med tips og råd, bare husk at jeg ønsker helst å plante ting som tåler litt og kommer igjen år etter år helst. 🙂

4 kommentarer
    1. Så heldig du er som har opphøyde bed!!
      Jeg hadde plantet flere remonterende rosebusker (som vokser utover og ikke oppover så du ikke må støtte de opp) og satt tulipanløk mellom rosene på høsten, så har du blomstergleder både vår og hele sommeren! Langsmed nabogjerdet hadde jeg plantet rhododendron som vokser seg store med flott blomstering samt en og annen syrin. Alt kommer år etter år uten behov for stell (annet enn å klippe ned de om noen år), peoner kan du også plante i solveggbedet! Hvis du ønsker litt liv i hagen også på vinterstid kan vintergrønne busker vurderes, selv er jeg ikke glad i thuja da den ikke blir fin om den ikke klippes jevnlig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg