Freikollen

Var det en av turen jeg håpet jeg skulle komme meg på var det Freikollen i Kristiansund. Folk snakker jo så varmt om den og det er flere i byene her som springer opp dit hver eneste dag. Selv har jeg ingen mål om denne turen daglig, men heller en gang for å få koden. Å etter en lang og varm tur kom både Snoopy, Lexie og jeg opp denne gangen.

Meg på toppen.
Lexie og Snoopy på toppen.

For å komme på Freikollen kan du ta turen fra minst tre plasser som jeg har hørt om, men selv valgte jeg veien fra Bolga denne dagen. Turen består av 8,2 km og 536 høydemeter og er merket som rød. Turen starter rett opp med eneste gang og stigningen ender ikke før du når vannet. Herfra går du videre oppover, men det er ikke like bratt som i starten og du må komme deg over 5 topper før du når topp nummer 6 og enden på turen.

Utsikten er det egentlig ikke noe å si på der oppe, du ser hele byen og egentlig 360 grader rundt, iallfall om du passer på å gå opp en dag når det er fint vær. Men jeg anbefaler deg ikke nødvendigvis å gå opp en dag det er på det varmeste, jeg gjorde det og hadde med litt for lite drikke. Så huske å se an været og ta med deg nok drikke og eventuelt mat.

Utsikten fra toppen.
Usikten fra Freikollen.
Du får egentlig en 360 grader sikt på toppen.

Selv valgte jeg å ta samme rute ned igjen, men du kan som skrevet tidligere gå flere veier. Men da bør du tenke på hvor bil står og om noen henter deg eller ikke. For meg ble valget lett med tanke på to hunder og varmen, det var enklest å gå ned den såkalte langveien som folk her i byen kaller det.

Men ikke ta det for god jord, det betyr ikke at dette er en lett tur, du vil kjenne det i hele kroppen og spesielt på knærne når du er nede igjen. Siste partiet ned er også så bra at det kan være litt ubehagelig å gå med hund og du er uoppmerksom ett litt øyeblikk.

Ellers så er dette en tur jeg anbefaler deg å ta en gang i året for å få koden, men ingen turer jeg sier jeg kommer til å gå mange ganger. Selv om jeg har tenkt meg opp igjen minst engang etter ønske fra flere som vil opp.

Men heldigvis skjer ikke dette di nærmeste dagen. 😉

4 kommentarer

Siste innlegg