Fryd kofte

Jeg tror ikke bare dette gjelder meg, jeg reknar med du kan kjenne deg igjen. Men ikke sant det er kjedelig å strikke det samme hele tiden. På tiden når jeg ble spurt om å strikke denne kofta hadde jeg strikket Marius opp og ned så mange ganger at jeg begynte å nesten drømme om det. Haha, litt galskap. 😀

Altså når det er sagt så skjønner jeg folk liker mariusstrikk, det er jo et klassisk mønster som er lett å bli glad i og gjerne det vi forbinder med skiturer å være Norsk.

Men innimellom er det kjekt å strikke noe annet også, derfor når jeg fikk forespørsel om å strikke en Fryd kofte hoppet jeg på sjansen. Jeg møtte jo nemlig på en ny utfordring i forhold til mønster, nemlig det å strikke ikke bare to farger, men hele med tre samtidig! Jag har liksom funnet en måte å strikke med to farger på som funker kjempe for meg, men med en tredje så ble det en utføring på hvor jeg skulle holde den.

Fryd kofte bestående av mønster med tre tråder strikket samtidig.

Jeg har så vidt prøvd å strikket med tre farger før, men ikke nok til å få det til fint synes jeg selv. Men denne gangen gikk det overraskende bra og jeg ble utrolig fornøyd med utseende selv på vrangen også. Bestemor sa jo bestandig det at alt håndarbeid skal se like fint ut på vrangsiden som på rettsiden.

Min aller første fryd kofte.

Mønsteret finner du HERViking of Norway.

Utstyret du trenger er som følger;

  • Settpinner nummer 2,5 og 3.
  • Liten og stor rundpinne nummer 2,5 og 3.
  • Marineblå nummer 5575 Mini Alpakka fra Sandnes Garn.
  • Lys blåmelert nummer 6221 Mini Alpakka fra Sandnes Garn.
  • Oker nummer 2035 Mini Alpakka fra Sandnes Garn.
  • Hvit nummer 1001 Mini Alpakka fra Sandnes Garn.

Denne koften er strikket i størrelse xxl med litt ekstra lengde på bolen, så jeg er litt usikker på hvor mye garn som faktisk gikk med da det ble kjøpt til underveis. Jeg sydde også på 8 knapper på selve bolen.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg