Fyrstekake med epler

Så var kvelden for mc klubb treff igjen. Suksess fra ferje uke måtte gjentas etter ønske fra mannfolka, visst nok allerede lovet bort kake flere uker frem i tid. 😉

Så selv om jeg også denne gangen har brukt epler fra egen hage, hadde jeg ikke lyst å gjøre akkurat det samme. Mennene i klubben er heldigvis ikke så vanskelig å tilfredstille, kake er kake og det meste innen det slår godt an.

Så siden dette har sett ut til å slå an har jeg bestemt meg for å bruke de som litt prøvekaniner til nye kaker og ideer. På denne måten slipper jeg å lage samme kake hver gang og jeg får leke meg på kjøkkenet. Er visstnok blitt lovet kake om noen uker igjen også, så e får vel bare bake. 😉

Kaken denne gangen ble nok også litt inspirert av mine roser som jeg fikk av kjæresten og eplerosene jeg lagde i går. De kan du lese om HER.

Denne gangen inspirerte rosen meg til å lage denne eplefyrstekaken.

Slik som dette ser en fyrstekake med epler oppi.

Ingredienser til deigen;

  • 150 gram meierismør.
  • 100 gram sukker.
  • 2 eggeplommer (selv tok jeg vare på eggehviten til å bruke til makroner).
  • 2,5 t-skjeer bakepulver.
  • 250 gram hvetemel.
  • 3 spiseskjeer med h-melk.

Ingrediensene til fyllet;

  • Så mange epler som du trenger, kommer an på hvor stor eplene er, selv brukte jeg ca. 20 epler fra hagen.
  • 2 spiseskjeer brunt sukker.
  • 3 spiseskjeer hvit sukker.
  • 2 vaniljesukker.
  • 3 t-skjeer kanel.

Fremgangsmetode;

  1. Pisk mykt smør og sukker hvitt.
  2. Pisk inn eggeplommene.
  3. Sikt sammen mel og bakepulver.
  4. Rør inn melken og bland godt til alt er en sammenhengende deig.
  5. Del deigen i 3 deler (litt petimeter her, så jeg målte vekten og delte på tre).
  6. Klem 2 deler av deigen ut i bunnen og ca 2 cm oppover kanten på en rund kakeform (24 – 26 cm i diameter). Selv bruker jeg bakepapir i bunnen og smører selve kanten med smør.
  7. Sett hele formen og siste del av deigen kjølig mens du jobber med eplene.
  8. Skjær av toppen og bunnen av eplene, del de i to og fjern kjernen. Del hver halvdel opp i skiver ca. 2 millimeter tykke skiver.
  9. Legg epleskivene i vann med litt sitronsaft oppi og sett i mikrobølgeovnen på full guffe i ca. 3 – 5 minutter til de er myke.

    Epleskivene må i mikroen for å bli myke slik at du kan jobbe videre med de.

  10. Legg så skivene halvveis oppå hverandre slik som under bilde i flere remser.

    Legg skivene litt overlappende over hverandre slik som dette.

  11. Strø på blandingen av kanel og hvitt sukker.

    Strø på kanel og hvitt sukker.

  12. Rull nå sammen remsene en etter en og sett di ned i deigen slik at det ser ut som roser.
    Selv begynner jeg med å sette rosene i ytterste del av ringen.

    Når du er ferdig ser det ut som en liten rosebukett, selv ble det 23 roser på meg for å fylle bunnen.

  13. Strø over brunt sukker og vaniljesukkeret.
  14. Rull siste del av deigen til passe pølser, selv brukte jeg litt maisenna til selv utrullingen. Legg de så i ett gittermønster over rosene.

    Helt på toppen ligger siste del av deigen i ett gittermønster etter eget ønske.

  15. Klem pølsene litt ned i selve kaken, slik at de fester seg til selv kaken.
  16. Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 180°C i ca 45 minutter til den er gylden på overflaten.

    Stek kaken nederst i ovnen på rist.

  17. Når kaken er ferdigstekt avkjøl den i formen til kaken er kald slik at den ikke faller fra hverandre.
  18. Når kaken er kald ta av formen og bakepapiret. Server den så på ønsket fat slik som den er eller med litt is om du ønsker det.

Slik som jeg forsto det når kjærest kom heim smakte den himmelsk godt, spesielt med is til og han kom hjem igjen kun med formen. Så med andre ord får denne kaken bein å løpe på. 🙂

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg